Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Stoppa tilläggsförsäkringarna!
  • Jag har tidigare berättat att de flesta tilläggsförsäkringar som el- och elektronikkedjorna säljer är helt onödiga. Nu berättar Prylportalen om en undersökning som kommunala Konsument Göteborg gjort.

    Stoppa tilläggsförsäkringarna som säljs av hemelektronikbutikerna! Det kräver Konsument Göteborg efter en undersökning som gjordes av de sex största elektronikkedjorna.

    – Vi vill att försäljning av tilläggsförsäkringar i butikerna ska förbjudas och att endast försäkringsbolagen ska få sälja dessa försäkringar, säger Maria Wång Henriksson, projektledare på Konsument Göteborg, som utförde granskningen.

    Kritiken grundar sig på en undersökning som gjordes i september där två medarbetare från Konsument Göteborg gav sig ut i 14 butiker från kedjorna Elgiganten, Siba, OnOff, Euronics, Media Markt och Expert och låtsades vilja köpa en dvd-spelare, för att se vilken information om tilläggsförsäkringar säljaren skulle ge.

    Det visade sig att nästan alla försäljare for med osanningar och felaktiga argument när de försökte sälja försäkringarna. Problemet bottnar i att försäkringarna är oerhört lönsamma för kedjorna, som i många fall är delägare i försäkringsbolagen. Säljarna får därför en bra provision vid försäljningen.

    Men som sagt, försäkringarna behövs inte. Du är tillräckligt skyddad i alla fall!

    Uppdatering: Även SvD:s ekonomisajt E24 har en artikel om de onödiga, och dyra, tilläggsförsäkringarna.

    Andra bloggar om: , , ,

    Skrivet av av Carl @ 7:43

  • En Kommentar

    • metalgod skriver:

      Man är inte skyddad om du skulle råka tappa telefonen så den går sönder för då gäller inte garantin,så då kan du stå där med en trasig telefon alltid bra med försäkring.

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.