web analytics
  • TT har en artikel om dagsläget i Konsumentverkets krig mot de företag som erbjuder sms-lån till ockerräntor. Grejen är att företagen inte anger sin ohemula förtjänst som ränta utan som kostnad. Flera av företagen påstår sig till och med inte ha någon ränta, antagligen för att undvika åtal för ocker.

    Trots det har KoV anmält ett företag för ocker, och förundersökning pågår.

    Enligt reglerna får bolaget bara ta en avgift som motsvarar den kostnad som kreditgivaren har för just den krediten. Bolagen får inte lägga till kostnader för personal, marknadsföring eller liknande. Den typen av kostnader ska täckas av räntan på lånen, precis som hos bankerna.

    Då blir det också lättare för kunderna att jämföra kostnaden för olika lån.

    Dagsläget är att 27 bolag i brev fått förklara sina avgifter och räntor.

    – Jag har nu kunnat avskriva fem av ärendena, säger Anna Hallqvist, utredare på KO.

    Ett av bolagen har alltså lagt ned sin verksamhet och fyra har anpassat sig till reglerna. De övriga får nu ytterligare en chans till att förklara sig innan ärendena skickas vidare till KO:s sekretariat för bedömning om en rättslig prövning ska göras, skriver TT.

    Själv ser jag med glädje på KoV:s agerande. När bolagen tvingas anpassa sig till reglerna kommer det att framgå att deras räntor är just ockerräntor, vilket öppnar för fler anmälningar.

    Andra bloggar om: , , , ,

    Skrivet av av Carl @ 7:28

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.