web analytics
  • Allmänt 27.07.2010

    Transportstyrelsen tog över ansvaret för körkortsfrågor från länsstyrelserna den 1 januari i år. Men myndigheten verkar vara helt oförberedd för uppgiften. Timmar i telefonkö, en icke fungerande hemsida, mejl som inte besvaras och beslut som aldrig kommer. Det är några av de problem som personer som försöker komma i kontakt med Transportstyrelsen i olika körkortsärenden drabbas av, berättar DN.

    En rad personer har anmält problemen till JO. Det gäller till exempel lång väntan på att få tillbaka indragna körkort. Också Domstolsverket har reagerat på bristerna och trots att Förvaltningsrätterna i en rad län har stött på Transportstyrelsen för att få in handlingar har det dragit ut på tiden.

    – Grunden till problemen är att vi fick ta över så många ärenden från länsstyrelserna. Men det blev bättre och bättre fram till sommaren tills semestrarna kom. Sedan har de ökat igen. Vi räknar med att vara full styrka i mitten av augusti och kommer då att kunna korta köerna igen, säger Tina Löfdahl, ställföreträdande enhetschef för körkortsenheten på Transportstyrelsen, till DN.

    Allt tyder alltså på att myndigheten var helt oförberedd för sin uppgift, ett ansvar som faller tillbaka på myndighetens ledning. Den borde ta konsekvenserna för sina misstag, så här får det inte gå till i myndighetssverige!

    Uppdatering: TT refererar DN-artikeln, vilket publiceras i flera tidningar.

    Uppdatering: Transportstyrelsen får svidande kritik från Justitieombudsmannen, JO. Handläggningstiderna har varit så långa att de enligt JO är ”från rättssäkerhetssynpunkt anmärkningsvärda”, berättar Riksdag & Departement.

    Uppdatering: Kaoset utnyttjas av bedragare flr att skaffa sig falska körkort, berättar HD.

    Andra bloggar om: ,

    Skrivet av av Carl @ 8:34

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.