web analytics
  • Förpackningar, Priser 06.09.2010

    När en Landskronabo märkte att antalet kaffefilter minskade från 100 till 80 reagerade han. När dessutom filtrena började säljas i 40-förpackningarna, vilket innebar en prishöjning, fick han nog och anmälde Melitta till Konsumentverket. Vilseledande reklam och ojust marknadsföring, anser han. Det är HD som berättar om hans anmälan.

    Peter Ericsson, VD på Melitta i Sverige, säger att prishöjningen är nödvändig.

    – Det är valutautvecklingen, råvaru- och energikostnader som gör att vi är tvungna att höja. Och då kan man gå två vägar, öka priserna på befintlig produkt eller ändra antalet i förpackningarna. Sedan är det handlarna som sätter priset i butiken, och det kan inte vi styra över, säger han till HD.

    Anmälaren kan förstå att prisjusteringar kan behövas, men tycker att de är i kraftigaste laget och har svårt att förstå Melittas argument, skriver tidningen.

    Det här är en klassiker, att ändra förpackningsstorleken och därigenom höja priset. Själv brukade jag som grabb notera att storleken på chokladkakor och glass ständigt ändrades. Den nya storleken innebar aldrig ett lägre pris, tvärt om. Den här typen av storleksblåsning är inte ovanlig, men mycket osnygg.

    Andra bloggar om: , ,

    Skrivet av av Carl @ 6:26

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.