Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Otydlig prisinformation i butiker
  • Jag som ofta går och snokar i olika matbutiker har länge retat mig på brisinformationen. Inte minst när det är fråga om olika ”erbjudanden”. Det kan vara svårt att får reda på om det verkligen är billigt när till exempel ordinarie pris saknas. Är det som betecknas som klipp eller superpris verkligen ett sådant.

    Mitt missnöje bekräftas i en ny rapport från Konsumentföreningen Stockholm (KfS). Förtroendevalda i föreningen har besökt ett 30-tal livsmedelsbutiker för att granska prisinformationen. Rapporten presenteras i ett pressmeddelande och är upphov till artiklar i DN och i branschtidningen Fri Köpenskap.

    – Prisinformationen i livsmedelsbutikerna är många gånger förvirrande. Skyltar och uttryck signalerar ”billigt” trots att det är ordinariepris och det kan vara svårt att se hur mycket man egentligen tjänar på att köpa extraprisvaror. Det är dags för skärpning säger Louise Ungerth, chef Konsument & Miljö, KfS.

    Några av observationerna:
    • Att ordinariepris många gånger saknas för kampanjvaror i flygblad och på skyltar i butik.
    • Att skyltar för varor till ordinariepris och för kampanjvaror ofta är förvillande lika, med samma färgsättning och layout.
    • Att flerköpspriserna – ”köp fler och spara mer” – ökar. Ibland är vinsten försumbar eller så blir det riktigt dyrt att enbart köpa ett styck.

    Rapporten, länk finns på KfS webbplats, har överlämnats till livsmedelskedjorna, Svensk Dagligvaruhandel, Livsmedelsföretagen (Li) samt Konsumentverket. Vi får hoppas att den blir en tankeväckare och medför en ändring.

    Uppdatering: Även SR uppmärksammar undersökningen.

    Andra bloggar om: , , , ,

    Skrivet av av Carl @ 8:59

  • 3 Kommentarer

    • Louise Ungerth skriver:

      Hej Carl,
      Det ’är riktigt kul att läsa alla kommentarer på DN, det är inte bara vi på KfS som tycker att handeln ska skärpa sig.
      Willys tycker jag har hyfsad prissättning. De försöker underlätta för konsumenten genom att klart och tydligt skriva vad man sparar i kronor och hören, ”spara 14:-” till exempel. Att också skriva ordinariepriset hade dock inte skadat. Lat helg önskar Louise

    • Carl skriver:

      Hej Louise! Du skriver ”Willys tycker jag har hyfsad prissättning”, men jag tror du menar prismärkning (på skyltar mm). Jag har också läst de många kommentarerna på DN, det verkar inte bara vara du och jag som tycker att butikerna måste skärpa sig. /Carl

    • Louise Ungerth. skriver:

      Prismärkning/ Prisinformation menar jag så klart!

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.