Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 {"id":1125,"date":"2008-06-15T16:23:57","date_gmt":"2008-06-15T15:23:57","guid":{"rendered":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/?p=1125"},"modified":"2008-06-15T16:23:57","modified_gmt":"2008-06-15T15:23:57","slug":"kritik-mot-sjs-nya-prissystem","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/?p=1125","title":{"rendered":"Kritik mot SJ:s nya prissystem"},"content":{"rendered":"

Biljettpriser som h\u00f6js medan du best\u00e4ller p\u00e5 n\u00e4tet, best\u00e4llningar som g\u00e5r igenom trots meddelande om ”tekniskt fel”, tusentals missn\u00f6jda kunder i protestgrupp p\u00e5 Facebook – SJ har problem just nu, skriver R\u00e5d & R\u00f6n<\/a>.<\/p>\n

I februari \u00e4ndrade SJ sitt prissystem. Nu kan man individualisera sin best\u00e4llning och g\u00f6ra olika tillval, exempelvis v\u00e4lja speciell sittplats, best\u00e4lla internet ombord eller k\u00f6pa mat i f\u00f6rv\u00e4g. Och det har blivit l\u00f6nsamt.<\/p>\n

Vinsten f\u00f6r f\u00f6rsta kvartalet i \u00e5r blev den h\u00f6gsta n\u00e5gonsin, 158 miljoner mot 124 miljoner f\u00f6rsta kvartalet 2007.<\/p>\n

Men samtidigt kommer protesterna. P\u00e5 webbplatsen Facebook startades raskt en protestgrupp mot SJ:s nya bokningssystem, en grupp som nu har \u00f6ver 4 500 medlemmar. M\u00e5nga protesterar mot att t\u00e5g ofta blir dyrare \u00e4n flyget.<\/p>\n

Konsumentorganisationen Resen\u00e4rsforum \u00e4r ocks\u00e5 mycket kritisk till SJ:s boknings- och biljettsystem:<\/p>\n

– SJ har inf\u00f6rt ett lotteriprissystem, s\u00e4ger Resen\u00e4rsforums generalsekreterare Kurt Hultgren. Priserna kan h\u00f6jas med n\u00e5gra minuters mellanrum beroende p\u00e5 om det \u00e4r flera som bokar samtidigt.<\/p>\n

– Regering och riksdag har ju uppdragit \u00e5t SJ att g\u00e5 med vinst, s\u00e5 de m\u00e5ste naturligtvis dra in mera pengar. Men f\u00f6r oss resen\u00e4rer \u00e4r det viktigt att det \u00e4r rimliga priser och det \u00e4r angel\u00e4get att kunna ta reda p\u00e5 priset i f\u00f6rv\u00e4g. Det kan man inte nu, s\u00e4ger han till R\u00e5d & R\u00f6n.<\/p>\n

Det nya bokningssystemet p\u00e5 webben kr\u00e5nglar dessutom med j\u00e4mna mellanrum. En av dem som drabbats \u00e4r Sam Asplund, student p\u00e5 Chalmers i G\u00f6teborg. N\u00e4r han bokade en sista minuten-biljett till Stockholm h\u00f6jdes priset fr\u00e5n 362 till 436 kronor – utan att han gjorde n\u00e5got tillval.<\/p>\n

– Jag f\u00f6rstod inte hur det gick till och jag blev mycket irriterad. Som student vill jag ju resa billigt. N\u00e4r jag ringde Kundtj\u00e4nsten fick jag till svar att det var ett ”tekniskt fel” – men jag skulle inte vara orolig, jag hade kvar min bokning och det h\u00f6gre priset g\u00e4llde!<\/p>\n

Sam Asplund ville ha ers\u00e4ttning av SJ eftersom de erk\u00e4nde att det var ett tekniskt fel, men det fick han inte. Han anm\u00e4lde d\u00e5 SJ till Konsumentverket, men d\u00e4r har man \u00e4nnu inte hunnit handl\u00e4gga \u00e4rendet, skriver tidningen.<\/p>\n

Sj\u00e4lv har jag inte r\u00e5kat illa ut i det nya systemet. Men jag tycker onekligen att det \u00e4r m\u00e4rkligt att det ofta \u00e4r billigare att flyga \u00e4n att ta t\u00e5get. Det milj\u00f6v\u00e4nligaste alternativet borde vara billigast. <\/p>\n

SJ:s uppdrag borde kanske formuleras om. I st\u00e4llet f\u00f6r att vara s\u00e5 l\u00f6nsamt som m\u00f6jligt borde de kanske sikta p\u00e5 att f\u00e5 s\u00e5 m\u00e5nga resen\u00e4rer som m\u00f6jligt.<\/p>\n

Andra bloggar om: SJ<\/a>, Biljettpriser<\/a>, Bokningssystem<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Biljettpriser som h\u00f6js medan du best\u00e4ller p\u00e5 n\u00e4tet, best\u00e4llningar som g\u00e5r igenom trots meddelande om ”tekniskt fel”, tusentals missn\u00f6jda kunder i protestgrupp p\u00e5 Facebook – SJ har problem just nu, skriver R\u00e5d & R\u00f6n. I februari \u00e4ndrade SJ sitt prissystem. Nu kan man individualisera sin best\u00e4llning och g\u00f6ra olika tillval, exempelvis v\u00e4lja speciell sittplats, best\u00e4lla […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5,37],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/1125"}],"collection":[{"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcomments&post=1125"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/1125\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fmedia&parent=1125"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcategories&post=1125"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Ftags&post=1125"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}