Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 {"id":11376,"date":"2013-02-28T19:04:12","date_gmt":"2013-02-28T18:04:12","guid":{"rendered":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/?p=11376"},"modified":"2013-03-01T14:01:03","modified_gmt":"2013-03-01T13:01:03","slug":"struliga-sms-betalningar-stoppar-valgorenhet","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/?p=11376","title":{"rendered":"Struliga sms-betalningar stoppar v\u00e4lg\u00f6renhet"},"content":{"rendered":"

Efter det att de fyra st\u00f6rsta mobilleverant\u00f6rerna skapat betaltj\u00e4nsten Wywallet har sms-donationerna till v\u00e4lg\u00f6renhet minskat radikalt.<\/p>\n

Proceduren f\u00f6r och kravet p\u00e5 att registrera sig upplevs som besv\u00e4rligt och har dessutom f\u00e5tt flera lokaltrafikbolag att skapa egna system f\u00f6r sms-biljetter.<\/p>\n

Men inte ett rationellt sk\u00e4l g\u00f6r f\u00f6r\u00e4ndringen n\u00f6dv\u00e4ndig.<\/p>\n

\u00c4ndringen har inte minst drabbat v\u00e4lg\u00f6renhetsorganisationer som R\u00f6da korset som sett g\u00e5vorna minska radikalt.<\/p>\n

– Sedan Wywallet inf\u00f6rdes som enda alternativ har vi sett ett tv\u00e4rstopp i sms-g\u00e5vorna, s\u00e4ger P\u00e4r Wilhelmsson p\u00e5 R\u00f6da korset, till GP<\/a>. \u00c4ven SvD<\/a>, TT<\/a> och Ekot<\/a> har liknande inslag.<\/p>\n

– Vi tycker sj\u00e4lvklart att det \u00e4r v\u00e4ldigt olyckligt att det blivit s\u00e5 h\u00e4r eftersom sms-g\u00e5vor varit ett v\u00e4ldigt bra alternativ i akuta insamlingar och f\u00f6r givare som snabbt och enkelt vill ge pengar till katastrofer, s\u00e4ger Annika Prine, bitr\u00e4dande verksamhetschef p\u00e5 Frivilligorganisationernas insamlingsr\u00e5d, FRII, till TT<\/a>.<\/p>\n

Liknande effekter har setts f\u00f6r lokaltrafiken. F\u00f6rs\u00e4ljningen av mobilbiljetter i kollektivtrafiken i Stockholm har rasat sedan den f\u00f6rsta februari, d\u00e5 ett nytt betalningssystem som kr\u00e4ver registrering p\u00e5 f\u00f6rhand inf\u00f6rdes, skriver TT.<\/p>\n

Jag kan inte f\u00f6rst\u00e5 varf\u00f6r mobiloperat\u00f6rerna valt att kr\u00e5ngla till det, med h\u00e4nvisning till Betaltj\u00e4nstlagen som inf\u00f6rdes redan 2010, med diverse krav p\u00e5 dem som f\u00f6rmedlade betalningar, bland annat att registrera sig hos Finansinspektionen.<\/p>\n

Men betalningar via operat\u00f6rerna har fungerat i flera \u00e5r, och operat\u00f6rerna har hittills anpassat sig till lagen. Jag b\u00f6rjar i st\u00e4llet undra om de har n\u00e5gon andra baktankar, l\u00e4s det som andra int\u00e4ktsk\u00e4llor, f\u00f6r att inf\u00f6ra Wywallet. Varf\u00f6r kr\u00e5ngla till det so en g\u00e5ng varit enkelt?<\/p>\n

Operat\u00f6rerna, genom Wywallet, borde backa och g\u00f6ra det r\u00e4tt, det vill s\u00e4ga enklare.<\/p>\n

Uppdatering<\/em>: Betaltj\u00e4nsten Wywallet \u00e4r att betrakta som ett fiasko, skriver DN i en kritisk artikel<\/a>. Vissa handlare har tappat 70 procent av kunderna den senaste m\u00e5naden och anv\u00e4ndarna rasar mot det kr\u00e5ngliga systemet, enligt DN.<\/p>\n

Andra bloggar om: Sms-betalningar<\/a>, Wywallet<\/a>, V\u00e4lg\u00f6renhet<\/a>, Lokaltrafik<\/a>, Sms-biljetter<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Efter det att de fyra st\u00f6rsta mobilleverant\u00f6rerna skapat betaltj\u00e4nsten Wywallet har sms-donationerna till v\u00e4lg\u00f6renhet minskat radikalt. Proceduren f\u00f6r och kravet p\u00e5 att registrera sig upplevs som besv\u00e4rligt och har dessutom f\u00e5tt flera lokaltrafikbolag att skapa egna system f\u00f6r sms-biljetter. Men inte ett rationellt sk\u00e4l g\u00f6r f\u00f6r\u00e4ndringen n\u00f6dv\u00e4ndig. \u00c4ndringen har inte minst drabbat v\u00e4lg\u00f6renhetsorganisationer som R\u00f6da […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[10,24,104],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/11376"}],"collection":[{"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcomments&post=11376"}],"version-history":[{"count":6,"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/11376\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":11379,"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/11376\/revisions\/11379"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fmedia&parent=11376"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcategories&post=11376"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Ftags&post=11376"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}