Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 {"id":1195,"date":"2008-07-23T04:36:46","date_gmt":"2008-07-23T03:36:46","guid":{"rendered":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/?p=1195"},"modified":"2008-07-23T04:36:46","modified_gmt":"2008-07-23T03:36:46","slug":"reklam-till-barn-vanligt-pa-webben","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/?p=1195","title":{"rendered":"Reklam till barn vanligt p\u00e5 webben"},"content":{"rendered":"

L\u00e4sk-, chips- och godistillverkare anv\u00e4nder i allt st\u00f6rre utstr\u00e4ckning otraditionella marknadsf\u00f6ringsknep f\u00f6r att locka barn och ungdomar att k\u00f6pa deras produkter, ber\u00e4ttar SvD<\/a>. Internetsajter, t\u00e4vlingar p\u00e5 popul\u00e4ra n\u00e4tverkssajter och sms- och mms ers\u00e4tter annonser och tv-reklam. ”Ett problem”, s\u00e4ger Sveriges konsumenter till SvD.se.<\/p>\n

Diskussionerna kring reklam riktad till barn och ungdomar har de senaste \u00e5ren varit intensiv. Enligt den svenska radio- och TV-lagen \u00e4r det f\u00f6rbjudet att marknadsf\u00f6ra produkter till barn under tolv \u00e5r i Sverige, men i m\u00e5nga andra l\u00e4nder \u00e4r det fritt fram att rikta reklam f\u00f6r godis, chips, l\u00e4sk och s\u00f6ta flingor till barn.<\/p>\n

Den reklamen har dock kopplats samman med en allt st\u00f6rre utbredning av fetma och \u00f6vervikt hos barn och ungdomar. Detta har nu f\u00e5tt flera multinationella f\u00f6retag att dra \u00f6ronen \u00e5t sig – enligt en ny rapport fr\u00e5n den brittiska organisationen Which? minskar den traditionella reklamen f\u00f6r oh\u00e4lsosam mat riktad mot barn.<\/p>\n

Men organisationen varnar samtidigt f\u00f6r att f\u00f6retagen ist\u00e4llet hittat nya s\u00e4tt att marknadsf\u00f6ra sina produkter p\u00e5. Dataspel och t\u00e4vlingar p\u00e5 internet, filmer p\u00e5 Youtube och kampanjer via sms och mms eller p\u00e5 popul\u00e4ra n\u00e4tverkssajter som Facebook och Myspace ers\u00e4tter annonser och tv-reklam.<\/p>\n

Det kan handla om att det finns en kod p\u00e5 etiketten till en l\u00e4skflaska som kan anv\u00e4ndas f\u00f6r att f\u00e5 reklamprodukter eller att f\u00f6retagen ger k\u00f6paren tillg\u00e5ng till dataspel, ringsignaler till mobiltelefonen eller mobilspel.<\/p>\n

Ocks\u00e5 den svenska organisationen Sveriges konsumenter har uppm\u00e4rksammat hur f\u00f6retag riktar reklam mot barn p\u00e5 internet. I en rapport fr\u00e5n i v\u00e5ras konstaterar man dock att utvecklingen g\u00e5r \u00e5t r\u00e4tt h\u00e5ll, men att det trots det \u00e4r f\u00f6r mycket reklam som riktas till barn och att flera f\u00f6retag kringg\u00e5r den svenska lagstiftningen.<\/p>\n

”Vi ser fortfarande att budskap g\u00f6ms i spel, pussel, nedladdningsbara mobiltelefonsignaler, reklamfilmer och kalastips. Denna dolda reklam \u00e4r sv\u00e5r att identifiera och \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r \u00e4nnu farligare f\u00f6r barn”.<\/p>\n

– Problemet \u00e4r att det inte ser ut som reklam, men det \u00e4r tydligt vad f\u00f6retagen vill. Man vill g\u00f6ra barnen till trogna kunder hela livet, s\u00e4ger Jan Bertoft, generalsekreterare p\u00e5 Sveriges konsumenter, till SvD.se.<\/p>\n

Det h\u00e4r \u00e4r naturligtvis ett oskick. Vi f\u00f6r\u00e4ldrar m\u00e5ste tala med v\u00e5ra barn om saken. N\u00e4r vi ser n\u00e5got s\u00e5dant kan vi naturligtvis kontakta f\u00f6retaget och s\u00e4ga vad vi tycker. F\u00f6retagen gillar inte uppm\u00e4rksamhet kring dessa avarter.<\/p>\n

Andra bloggar om: Reklam<\/a>, Marknadsf\u00f6ring<\/a>, Barn<\/a>, Internet<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

L\u00e4sk-, chips- och godistillverkare anv\u00e4nder i allt st\u00f6rre utstr\u00e4ckning otraditionella marknadsf\u00f6ringsknep f\u00f6r att locka barn och ungdomar att k\u00f6pa deras produkter, ber\u00e4ttar SvD. Internetsajter, t\u00e4vlingar p\u00e5 popul\u00e4ra n\u00e4tverkssajter och sms- och mms ers\u00e4tter annonser och tv-reklam. ”Ett problem”, s\u00e4ger Sveriges konsumenter till SvD.se. Diskussionerna kring reklam riktad till barn och ungdomar har de senaste \u00e5ren […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[28,46,7],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/1195"}],"collection":[{"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcomments&post=1195"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/1195\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fmedia&parent=1195"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcategories&post=1195"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Ftags&post=1195"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}