Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 {"id":3393,"date":"2009-04-26T07:00:45","date_gmt":"2009-04-26T05:00:45","guid":{"rendered":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/?p=3393"},"modified":"2009-04-26T07:00:45","modified_gmt":"2009-04-26T05:00:45","slug":"med-mossan-pa-inomhus","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/?p=3393","title":{"rendered":"Med m\u00f6ssan p\u00e5 inomhus"},"content":{"rendered":"

En kr\u00f6nik\u00f6rskollega p\u00e5 radion definierade en g\u00e5ng folk inom reklam och marknadsf\u00f6ring som s\u00e5na d\u00e4r med m\u00f6ssan p\u00e5 inomhus. Hon menade att de var 20-\u00e5ringar som visste precis hur allting var, och alltid upprepade tidigare generationers misstag. Korkad reklam och idiotisk marknadsf\u00f6ring kommer alltid igen.<\/p>\n

Det g\u00e4ller inte minst hur de t\u00e4nker p\u00e5 m\u00e5lgrupper \u00f6ver sin egen \u00e5lder. Alla \u00f6ver 60 \u00e5r ing\u00e5r i en enda grupp – \u00e4ldre, l\u00e4ser jag i en intressant artikel<\/a> i HD.<\/p>\n

– Det \u00e4r ruskigt olyckligt. Och ur ett marknadsperspektiv \u00e4r det v\u00e4ldigt m\u00e4rkligt, s\u00e4ger Niklas Gustafsson p\u00e5 Handelns utredningsinstitut, HUI, till HD.<\/p>\n

Han \u00e4r en av fyra medarbetare som gjort studien ”\u00c4ldres konsumtionsm\u00f6nster och preferenser”. Den baseras p\u00e5 olika forskares r\u00f6n fr\u00e5n hela v\u00e4rlden.<\/p>\n

– H\u00e4r finns en potential f\u00f6r handeln att hitta och m\u00f6ta grupper s\u00e5 det passar just dem. Jag vet inte hur, f\u00f6r jag \u00e4r inte reklammakare, men att man borde g\u00f6ra n\u00e5got annat \u00e4n idag \u00e4r ganska tydligt.<\/p>\n

Studien visar att det finns en stereotyp bild av \u00e4ldre. Lite h\u00e5rddraget ses de som hj\u00e4lpsamma, v\u00e4nliga och varma, men samtidigt ineffektiva, mindre kompetenta och hj\u00e4lpl\u00f6sa.<\/p>\n

– Det h\u00e4r \u00e4r intressant f\u00f6r om stereotypa f\u00f6rklaringar bygger p\u00e5 felaktiga antaganden, d\u00e5 f\u00e5r vi felaktiga f\u00f6rklaringsmodeller. Man l\u00e4gger ju ner enorma summor p\u00e5 att f\u00f6rs\u00f6ka f\u00f6rst\u00e5 de yngres inre v\u00e4rld. H\u00e4r f\u00f6rlorar handeln troligen pengar, eftersom den absolut st\u00f6rsta k\u00f6pkraften finns hos de som \u00e4r 55+. De har mest pengar att handla f\u00f6r. \u00c4nd\u00e5 bryr man sig inte om dem, s\u00e4ger Niklas Gustafsson till tidningen.<\/p>\n

Reklam och marknadsf\u00f6ring s\u00e4tter sig i v\u00e5ra hj\u00e4rnor. Om folk inom reklam och marknadsf\u00f6ring t\u00e4nker s\u00e5 h\u00e4r \u00e4r det kanske inte \u00e4r s\u00e5 konstigt med den \u00e5ldersfixering som finns i Sverige. Men det straffar sig, de missar viktiga och k\u00f6pstarka m\u00e5lgrupper. En 60-\u00e5ring t\u00e4nker inte som en 50-\u00e5ring, en 70-\u00e5ring inte som en 60-\u00e5ring, och s\u00e5 vidare. De med m\u00f6ssan p\u00e5 inomhus visar bara hur korkade de \u00e4r.<\/p>\n

Andra bloggar om: Reklam<\/a>, Marknadsf\u00f6ring<\/a>, \u00c5ldersdiskriminering<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

En kr\u00f6nik\u00f6rskollega p\u00e5 radion definierade en g\u00e5ng folk inom reklam och marknadsf\u00f6ring som s\u00e5na d\u00e4r med m\u00f6ssan p\u00e5 inomhus. Hon menade att de var 20-\u00e5ringar som visste precis hur allting var, och alltid upprepade tidigare generationers misstag. Korkad reklam och idiotisk marknadsf\u00f6ring kommer alltid igen. Det g\u00e4ller inte minst hur de t\u00e4nker p\u00e5 m\u00e5lgrupper \u00f6ver […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[7],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/3393"}],"collection":[{"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcomments&post=3393"}],"version-history":[{"count":3,"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/3393\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3396,"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/3393\/revisions\/3396"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fmedia&parent=3393"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcategories&post=3393"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Ftags&post=3393"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}