Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 {"id":3577,"date":"2009-05-25T08:04:24","date_gmt":"2009-05-25T06:04:24","guid":{"rendered":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/?p=3577"},"modified":"2009-05-25T08:04:24","modified_gmt":"2009-05-25T06:04:24","slug":"sa-far-handlaren-dig-att-kopa-mer","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/?p=3577","title":{"rendered":"S\u00e5 f\u00e5r handlaren dig att k\u00f6pa mer"},"content":{"rendered":"

F\u00f6r en g\u00e5ngs skull har SvD:s Mats-Eric Nilsson avst\u00e5tt fr\u00e5n att r\u00e4kna e-nummer och i st\u00e4llet l\u00e4st Jens Nordf\u00e4lts forsknings\u00f6versikt \u201cMarknadsf\u00f6ring i butik\u201d (Liber, 2007). Jag h\u00e5ller med, det \u00e4r en intressant bok som handlar om hur butikerna utformas f\u00f6r att f\u00e5 dig att handla s\u00e5 mycket som m\u00f6jligt. Nilsson sammanfattar det viktigaste i sin artikel<\/a>.<\/p>\n

Meningen \u00e4r att du ska f\u00f6lja det s\u00e5 kallade kundvarvet, antingen medsols eller motsols beroende p\u00e5 hur entr\u00e9n \u00e4r placerad. Grundtanken \u00e4r att du f\u00f6r att f\u00e5 tag i det du s\u00f6ker ska exponeras f\u00f6r s\u00e5 m\u00e5nga andra varor som m\u00f6jligt l\u00e4ngs v\u00e4gen. Ju fler du ser desto mer tenderar du att k\u00f6pa.<\/p>\n

L\u00e4ngs kundvarvet, som i en livsmedelsbutik l\u00f6per utmed lokalens periferi, finns m\u00e5nga av de produkter som butiken s\u00e4ljer mest av – som k\u00f6tt, mejerivaror och det frysta sortimentet. De varum\u00e4rken som finns p\u00e5 denna butikens huvudled blir ih\u00e5gkomna i st\u00f6rre utstr\u00e4ckning \u00e4n andra, vilket \u00e4r guld v\u00e4rt f\u00f6r den som vill f\u00f6r\u00e4ndra ditt beteende p\u00e5 kort och l\u00e5ng sikt. S\u00e4rskilt l\u00f6nsamma och h\u00e5rt marknadsf\u00f6rda varor exponeras d\u00e4rf\u00f6r p\u00e5 de hyllgavlar som finns l\u00e4ngs kundvarvet.<\/p>\n

Dessutom t\u00e4nker de flesta butikschefer s\u00e5 h\u00e4r:<\/p>\n

\u2022 Anv\u00e4nd utrymmet strax innanf\u00f6r entr\u00e9n till s\u00e5dana produkter som lockar till impulsk\u00f6p och p\u00e5verkas av utseende och doft, som frukt och gr\u00f6nsaker, nygr\u00e4ddat br\u00f6d eller blommor.<\/p>\n

\u2022 Avs\u00e4tt s\u00e5 mycket hyllutrymme som m\u00f6jligt till de varum\u00e4rken som s\u00e4ljer bra. Inom branschen talar man om \u201cansikten\u201d, vilket betyder f\u00f6rpackningar. M\u00e5nga ansikten bredvid varandra \u00f6kar kundens k\u00f6pben\u00e4genhet.<\/p>\n

\u2022 Till\u00e5t inte glipor i de l\u00e5nga g\u00e5ngar som finns i butikens mitt eftersom kunderna d\u00e5 l\u00e4tt kan smita emellan. Undantaget \u00e4r om g\u00e5ngarna \u00e4r extremt l\u00e5nga.<\/p>\n

Den st\u00e4ndigt p\u00e5g\u00e5ende forskningen kring konsumentens beteende blir alltmer avancerad. Minikameror g\u00f6ms bland f\u00f6rpackningarna och antropologer f\u00e5r till uppgift att studera kunderna som om de vore en fr\u00e4mmande kultur.<\/p>\n

Ett \u00f6vergripande syfte \u00e4r att f\u00e5 dig att \u00f6verge ditt s\u00e5 kallade scrip t, det vill s\u00e4ga ditt mentala k\u00f6rschema. Om du \u00e4r alltf\u00f6r hemtam i aff\u00e4ren och dessutom \u00e4r tidspressad tenderar du ju att g\u00e5 p\u00e5 autopilot genom lokalen. D\u00e5 \u00e4r du sv\u00e5r att n\u00e5 med butikens budskap om nya produkter eller erbjudanden av typen \u201cta tre ist\u00e4llet f\u00f6r en\u201d.<\/p>\n

Exakt var p\u00e5 hyllan en vara placeras kan vara avg\u00f6rande f\u00f6r om du kommer att v\u00e4lja den eller inte. Guldl\u00e4get \u00e4r s\u00e5 kallad tah\u00f6jd , strax under \u00f6gonh\u00f6jd.<\/p>\n

N\u00e4rmare best\u00e4mt \u00e4r det 15 grader nedanf\u00f6r \u00f6gonniv\u00e5n hos den genomsnittliga kunden.<\/p>\n

Om du tittar runt bland hyllorna kan du med utg\u00e5ngspunkt fr\u00e5n tah\u00f6jden ganska enkelt lista ut var butikens l\u00f6nsammaste produkter finns. Ofta \u00e4r det kedjans egna varum\u00e4rken som f\u00e5r denna f\u00f6rstklassiga placering, eller n\u00e5got stort och v\u00e4lk\u00e4nt varum\u00e4rke som k\u00f6pt in sig p\u00e5 detta eftertraktade utrymme, skriver han i SvD.<\/p>\n

Jod\u00e5, \u00e4r du medveten om hur butiker planeras kan du kosta p\u00e5 dig ett och annat leende. Vill du undvika de h\u00e4r f\u00e4llorna rekommenderar jag dig att l\u00e4sa Jens Nordf\u00e4lts bok. Den finns p\u00e5 en del bibliotek.<\/p>\n

Andra bloggar om: Dagligvaror<\/a>, Livsmedel<\/a>, Butiker<\/a>, Marknadsf\u00f6ring<\/a>, Butiksplanering<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

F\u00f6r en g\u00e5ngs skull har SvD:s Mats-Eric Nilsson avst\u00e5tt fr\u00e5n att r\u00e4kna e-nummer och i st\u00e4llet l\u00e4st Jens Nordf\u00e4lts forsknings\u00f6versikt \u201cMarknadsf\u00f6ring i butik\u201d (Liber, 2007). Jag h\u00e5ller med, det \u00e4r en intressant bok som handlar om hur butikerna utformas f\u00f6r att f\u00e5 dig att handla s\u00e5 mycket som m\u00f6jligt. Nilsson sammanfattar det viktigaste i sin […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/3577"}],"collection":[{"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcomments&post=3577"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/3577\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3579,"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/3577\/revisions\/3579"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fmedia&parent=3577"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcategories&post=3577"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Ftags&post=3577"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}