Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 {"id":3643,"date":"2009-05-29T07:25:22","date_gmt":"2009-05-29T05:25:22","guid":{"rendered":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/?p=3643"},"modified":"2009-07-02T19:33:20","modified_gmt":"2009-07-02T17:33:20","slug":"hos-banken-far-du-inte-heta-ahmad","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/?p=3643","title":{"rendered":"Hos banken f\u00e5r du inte heta Ahmad"},"content":{"rendered":"

Jag har bloggat om det<\/a> f\u00f6rut, dumheterna som f\u00f6ljer av \u201dkriget mot terrorismen\u201d. Skandiabankens system gjorde att Ahmad inte kunde genomf\u00f6ra en betalning till ett tyskt f\u00f6retag. Orsaken var hans f\u00f6rnamn och nu inleder Diskrimineringsombudsmannen en f\u00f6rlikningsprocess, l\u00e4ser jag<\/a> i SvD. <\/p>\n

Betalningstj\u00e4nsten sp\u00e4rrade automatiskt betalningar om mottagarens namn fanns med p\u00e5 sanktionslistan eller om n\u00e5gon skrivit in ett namn som fanns p\u00e5 listan i meddelandef\u00e4ltet.<\/p>\n

Det fick Ahmad att anm\u00e4la h\u00e4ndelsen till Diskrimineringsombudsmannen (DO). Och nu konstaterar myndigheten att Skandiabanken gjorde fel och indirekt diskriminerade Ahmad.<\/p>\n

”Det f\u00f6rfaringss\u00e4tt som Skandiabanken till\u00e4mpade kan framst\u00e5 som neutralt. Men \u00e5tg\u00e4rden missgynnar s\u00e4rskilt personer med viss etnisk tillh\u00f6righet eller religion, eftersom \u00f6verv\u00e4gande delen av de namn som finns p\u00e5 sanktionslistan \u00e4r arabiska eller muslimska”, skriver DO i sitt yttrande.<\/p>\n

– Det \u00e4r klart att de ska f\u00f6lja lagen och se till att de inte medverkar i penningtransaktioner d\u00e4r personer p\u00e5 sanktionslistan \u00e4r inblandande. Men i lagen st\u00e5r ocks\u00e5 att f\u00f6rfaringss\u00e4ttet m\u00e5ste vara l\u00e4mpligt och n\u00f6dv\u00e4ndigt, och det \u00e4r d\u00e4r vi menar att Skandiabanken har gjort fel, s\u00e4ger Eva Hagstr\u00f6m, jurist p\u00e5 DO, till SvD.se och forts\u00e4tter:<\/p>\n

– Ahmad var ju kund i banken och godk\u00e4nd som s\u00e5dan. N\u00e4r han skrev sitt f\u00f6rnamn i meddelandef\u00e4ltet stoppades han enbart f\u00f6r att n\u00e5gon med samma f\u00f6rnamn finns med p\u00e5 sanktionslistan. S\u00e5 det var ett v\u00e4ldigt bristf\u00e4lligt system, skriver SvD.<\/p>\n

Uppdareing: Nu har Skandiabanken och Diskrimineringsombudsmannen (DO) ing\u00e5tt en f\u00f6rlikning som inneb\u00e4r att mannen f\u00e5r 40 000 kronor i ers\u00e4ttning, ber\u00e4ttar<\/a> SvD.<\/p>\n

Andra bloggar om: Skandiabanken<\/a>, Kriget mot terrorismen<\/a>, DO<\/a>, Diskrimineringsombudsmannen<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Jag har bloggat om det f\u00f6rut, dumheterna som f\u00f6ljer av \u201dkriget mot terrorismen\u201d. Skandiabankens system gjorde att Ahmad inte kunde genomf\u00f6ra en betalning till ett tyskt f\u00f6retag. Orsaken var hans f\u00f6rnamn och nu inleder Diskrimineringsombudsmannen en f\u00f6rlikningsprocess, l\u00e4ser jag i SvD. Betalningstj\u00e4nsten sp\u00e4rrade automatiskt betalningar om mottagarens namn fanns med p\u00e5 sanktionslistan eller om n\u00e5gon […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[10],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/3643"}],"collection":[{"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcomments&post=3643"}],"version-history":[{"count":5,"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/3643\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3927,"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/3643\/revisions\/3927"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fmedia&parent=3643"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcategories&post=3643"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Ftags&post=3643"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}