Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/feed-rss2.php on line 8 Carls konsumentblogg http://konsumenter.se/blogg Fri, 22 Jun 2018 15:03:51 +0000 sv-SE hourly 1 https://wordpress.org/?v=5.7.11 Kortköp gör varorna dyrare och göder bankerna http://konsumenter.se/blogg/?p=12432 http://konsumenter.se/blogg/?p=12432#respond Fri, 22 Jun 2018 15:03:51 +0000 http://konsumenter.se/blogg/?p=12432 Du tror väl inte att kortköp inte kostar något extra? Varje gång du betalar med bankkort får handlaren betala mellan 1-3 kronor till inlösande bank och är det ett kreditkort tillkommer en avgift på mellan 1,5–3 procent av köpesumman.

Vem tror du får betala för det i bortre änden? Eftersom handlarna inte bedriver någon välgörenhet är det naturligtvis du, och alla vi andra. Varje gång du betalar med kort bidrar du till att göra varorna dyrare.

Dessutom göder du bankerna. De kanske till och med tar betalt både för inlösen av ditt köp och kanske även tar en avgift för att du har kortet. Under 2017 gjorde storbankerna en vinst på 106 miljarder kronor. Hur mycket bidrog du med, genom att betala med kort?

För mig är det självklart att betala med kontanter. De företag som kräver kortbetalning bojkottar jag. Det enda undantag jag gör är när jag handlar något för en större summa, planerat. Jag har dessutom betydligt bättre kontroll över min ekonomi när jag använder kontanter.

Andra bloggar om: , , , ,

]]>
http://konsumenter.se/blogg/?feed=rss2&p=12432 0
Mobiloperatörer – stor skillnad i kundnöjdhet http://konsumenter.se/blogg/?p=12419 http://konsumenter.se/blogg/?p=12419#respond Wed, 18 Oct 2017 07:33:40 +0000 http://konsumenter.se/blogg/?p=12419 De stora operatörerna har fortsatt svårt att vinna privatkundernas fulla förtroende. Telia får däremot bäst betyg bland företagskunder, även om skillnaden är liten till de andra operatörerna. Det visar årets undersökning om mobiloperatörernas kundnöjdhet som svenskt Kvalitetsindex genomfört.

Däremot står e mindre varumärkena, Halebop, Vimla och Comviq, i en klass för sig. Där förknippar kunderna sin operatör med ord som ”schysst”, ”enkelt”, ”ungdomligt” och ”trevligt”.

Mest anmärkningsvärt är att operatören Tre placerar sig i botten när det gäller nöjdheten för privatkunder, en bra bit under närmaste konkurrent. Tre hamnar också under gränsen för där kunderna är missnöjda.

SKI pekar ut klagomålshanteringen som ett klart förbättringsområde för branschen. I flera år har andelen klagande kunder varit relativt hög, samtidigt som hanteringen av dessa varit bristfällig. Årets resultat indikerar att så fortfarande är fallet, skriver SKI.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

]]>
http://konsumenter.se/blogg/?feed=rss2&p=12419 0
TV-avgiften kan bli skrotad http://konsumenter.se/blogg/?p=12415 http://konsumenter.se/blogg/?p=12415#respond Sun, 27 Aug 2017 09:26:08 +0000 http://konsumenter.se/blogg/?p=12415 Tv-avgiften är en dinosaurie som överlevt sig själv. Den har sitt ursprung i att det i radions barndom krävdes tillstånd för att inneha en radiomottagare – en radiolicens – som kunde fås mot en stämpelavgift. Med tiden har avgiften använts för att finansiera public service. Men avgiften har alltid varit bunden till en teknisk utrustning för att kunna lyssna eller titta på radio och tv.

Men den tekniska utvecklingen har sprungit ifrån regelverket och den ursprungliga tanken om mottagare. Det har gjort att det uppstått konstigheter när det gäller vem som ska betala tv-avgift. Ett tag ville det statliga bolag som hanterar avgiften, Radiotjänst, att alla som hade dator, surfplatta eller mobil som kunde anslutas till internet också skulle betala tv-avgift. Men det blev det stopp för.

Jag har flera gånger skrivit om tv-avgiften och tycker att den borde finansieras över skattsedeln. Risken att politikerna får inflytande över innehållet i public service borde kunna hanteras genom att den separeras från den vanliga stadsbudgeten, på samma sätt som begravningsavgiften.

Nu kommer uppgifter om att en lösning är nära. Radioprogrammet Medierna uppger att flera källor uppgett för dem att riksdagens public service- kommitté kommer att föreslå en lösning enligt den jag skisserar ovan.

Uppgifterna refereras även av TT i flera tidningar.

Andra bloggar om: , ,

]]>
http://konsumenter.se/blogg/?feed=rss2&p=12415 0
Dom mot abonnemangsskojare http://konsumenter.se/blogg/?p=12410 http://konsumenter.se/blogg/?p=12410#respond Sun, 09 Jul 2017 07:55:14 +0000 http://konsumenter.se/blogg/?p=12410 Tre företag som satt i system att locka in konsumenter i abonnemangsfällor döms nu av Patent- och marknadsdomstolen, skriver Konsumentverket (KoV) i ett pressmeddelande.

Domen omfattar tre företag: Omega 3 Kost Nordic, DR-info och Solbrun Beta. De döms att ha brutit mot marknadsföringslagen. Sammanlagt får de betala 325 000 kronor i marknadsstörningsavgift.

Företagen har bedrivit försäljning via telefon. Säljarna har kommit med påståenden som att konsumenten har gått vidare till final i en tävling – trots att varken tävlingen eller några vinster någonsin verkar ha funnits. Ibland har säljarna påstått att de ringt från en stor livsmedelskedja, trots att den inte haft något med bolagen att göra, enligt KoV.

Säljarna erbjöd gratis prova-på-paket med kosttillskott, men när pillren väl kommit i posten har det visat sig vara ett abonnemang som kostar pengar varje månad. Andra konsumenter har aldrig tackat ja till någonting, men ändå fått tabletter och krav på betalning.

Om företagen, eller personerna som drivit dem, fortsätter med samma marknadsföringsmetoder hotas de av ett sammanlagt vite på minst fem miljoner kronor.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

]]>
http://konsumenter.se/blogg/?feed=rss2&p=12410 0
Nu är roamingavgifter inom EU borta http://konsumenter.se/blogg/?p=12402 http://konsumenter.se/blogg/?p=12402#respond Mon, 03 Jul 2017 06:27:52 +0000 http://konsumenter.se/blogg/?p=12402 Från och med den 15 juni 2017 ska de så kallade roamingavgifterna inom EU-länderna vara borta. Roamingavgift är den avgift man får betala när man använder mobilnät i andra länder än det egna.

Du kan alltså resa och använda mobilen men betalar samma avgifter som om du använder den här hemma.

Men vad innebär det? Själv har jag en fast månadsavgift med fria samtal och SMS samt en gräns för mobildata. Eftersom jag ofta vistas på Åland ringde jag min operatör och frågade.

Enligt kundtjänst kan jag ringa fria lokala samtal där samt ringa och ta emot samtal till och från svenska nummer. För mobildata gäller samma regler som i Sverige.

Men det finns ett antal tilläggsregler, läser jag i ett pressmeddelande från PTS. Några punkter:

  • Operatörer har ingen laglig skyldighet att erbjuda roaming i andra länder. Kontrollera därför med din operatör om du kan använda röstsamtal, sms och data utomlands.
  • Om merparten av din mobiltelefonanvändning under en fyramånadersperiod används i ett annat EU-land och om du vistas där under större delen av denna period samt använder ditt nationella abonnemang har operatören möjlighet att ta ut en tilläggsavgift.
  • Operatörerna har rätt att sätta en gräns för hur mycket data som får förbrukas utomlands till samma pris som hemma.
    En operatör kan också få tillstånd att ta ut en tilläggsavgift för roamingtjänster om operatören gör en förlust på grund av roaming.

Om du är tveksam, kontakta din operatör.

Uppdatering: Mobiloperatörerna Tele 2, Telia TELIA -0.44%, Telenor TELo -0.82% och Tre har sett en dramatisk ökning av surfandet inom EU sedan de nya reglerna började gälla den 15 juni. Det rapporteras i en låst artikel i DN, som i sin tur referens av TT. Det är en följd av den lagändring som rapporteras ivan.

Andra bloggar om: , , , , ,

]]>
http://konsumenter.se/blogg/?feed=rss2&p=12402 0
Vitaminer och mineraler – ingen hälsokost http://konsumenter.se/blogg/?p=12398 http://konsumenter.se/blogg/?p=12398#respond Sun, 28 May 2017 09:07:07 +0000 http://konsumenter.se/blogg/?p=12398 Det är många som tror att det går bra att hälla i sig så mycket vitaminer och mineraler som helst, det är bara nyttigt. Vilka som är aktuella följer olika trender, precis som bantning. Ena trenden förespråkar de hälsobringande effekterna av magnesium, andra D-vitamin.

Men många vitaminer och mineraler kan vara farliga i för stora mängder, exempelvis vitamin A, jod och selen.

Nu har Livsmedelsverket påbörjat ett arbete med att se över möjligheterna att ta fram maxvärden för alla dessa ämnen, skriver verket i ett pressmeddelande. År 2019 kan de första förslagen på maximivärden komma och efter remissomgång kan Livsmedelsverket besluta om föreskrifter året efter.

Men till dess bör man nog fundera på vad man stoppar i sig i form av kosttillskott. Alla vitaminer och mineraler är inte hälsokost!

Andra bloggar om: , , ,

]]>
http://konsumenter.se/blogg/?feed=rss2&p=12398 0
Färre kommuner erbjuder konsumentvägledning http://konsumenter.se/blogg/?p=12396 http://konsumenter.se/blogg/?p=12396#respond Sun, 28 May 2017 07:59:11 +0000 http://konsumenter.se/blogg/?p=12396 Antalet kommuner som erbjuder konsumentvägledning fortsätter att minska. I dag saknar invånarna i 42 kommuner möjlighet att få lokal konsumentvägledning. Det är en minskning med elva kommuner jämfört med i fjol. Det skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.

Av landets 290 kommuner erbjuder de flesta, 248 stycken, konsumentvägledning i någon utsträckning. I fjorton kommuner har vägledningen lagts ner. Men samtidigt har tre kommuner, Finspång, Gotland och Vallentuna startat vägledning.

Vad vi ser är nog delvis en effekt av att alla i landet numera kan använda sig av en central tjänst, Hallå Konsument. Då tycke nog en del kommuner, som vill spara pengar, att det räcker.

Men vad de kommuner som lägger ned inte inser är att de olika alternativen – kommunal vägledning, Hallå konsument och Konsument Europa – kompletterar varandra. Utan något av dessa haltar möjligheterna. Dessutom är vägledningen lönsam, för alla.

Andra bloggar om: , ,

]]>
http://konsumenter.se/blogg/?feed=rss2&p=12396 0
Det lönar sig att välja rätt allergimedel http://konsumenter.se/blogg/?p=12391 http://konsumenter.se/blogg/?p=12391#respond Fri, 21 Apr 2017 09:50:16 +0000 http://konsumenter.se/blogg/?p=12391 Det är stora prisskillnader mellan olika allergiläkemedel som innehåller samma verksamma substans. Det visar en sammanställning som Testfakta gjort.

Det finns läkemedel som innehåller samma verksamma substans. De brukar kallas generika. Sådana alternativ brukar finnas för de mest vanliga läkemedlen och det lönar sig ofta att fråga efter sådana läkemedel när du handlar på apoteket.

Testfaktas sammanställning är ett bra exempel på det. Där jämförs priset parvis för 8 olika allergimedel. Varje par innehåller samma verksamma substans.

Sammanställningen visar på stora prisskillnader. Exempelvis är läkemedlet Clarityn nästan 9 gånger dyrare per (6,04 Kr/dos)dos än sin generiska motsvarighet Loratadin Actavis (0,68 Kr/dos).

Nu handlar det visserligen om fyra olika aktiva substanser. Alla kanske inte funkar för dig och dina besvär. Men när du hittat något som fungerar lönar det sig alltid att fråga efter billigaste varianten med samma substans.

Det gäller för övrigt inte bara allergimedel, det finns generika för många vanliga läkemedel, som Alvedon (Paracetamol) och Ipren (Ibuprofen).

Andra bloggar om: , , , ,

]]>
http://konsumenter.se/blogg/?feed=rss2&p=12391 0
KO: JAK:s räntefria lån är inte räntefria http://konsumenter.se/blogg/?p=12387 http://konsumenter.se/blogg/?p=12387#respond Tue, 18 Apr 2017 10:49:21 +0000 http://konsumenter.se/blogg/?p=12387 JAK Medlemsbank marknadsför sig med argument som ”Bli medlem i den räntefria banken” och ”JAK bedriver räntefri verksamhet”. Men bankens verksamhet är inte räntefri, menar KO som stämmer banken inför Patent- och marknadsdomstolen. Det skriver KoV i ett pressmeddelande.

Det handlar om det som JAK kallar för ”lånekostnad” och tar ut i stället för ränta används till att täcka kostnader för bland annat kreditrisk och administration. KO menar att ”avgiften” i själva verket är ränta och vill att domstolen förbjuder JAK:s marknadsföring.

Uppdatering: Domstolens utslag kom snabbt. Domstolen konstaterar också att det banken kallar lånekostnad är detsamma som ränta och att banken därför vilselett konsumenterna. I och med domen måste banken använda ordet ränta när lånen inte är räntefria. Om JAK inte skulle följa domstolens beslut hotar ett vite på sammanlagt två miljoner kronor. Det skriver KoV i ett pressmeddelande.

Andra bloggar om: , , , , ,

]]>
http://konsumenter.se/blogg/?feed=rss2&p=12387 0
Senaste hälsobluffen – Saltstenslampan http://konsumenter.se/blogg/?p=12384 http://konsumenter.se/blogg/?p=12384#respond Tue, 18 Apr 2017 09:48:07 +0000 http://konsumenter.se/blogg/?p=12384 Saltstenslampan säljs i många så kallade hälsobutiker med påståenden som att den dödar luftburna bakterier, stärker immunförsvaret och dessutom är bra för personer med astma.

Men påståendena håller inte. Det visar P4 Radio Halland i ett inslag som även refereras av TT.

Effekten påstås bero på att lampan avger negativa joner när saltstenen blir varm.

”Rent bondfångeri”, säger matematikern Måns Thulin vid Uppsala universitet, som med hjälp av experter inom fysik och medicin har granskat saltstenslampan.

– Det som sägs är att lamporna avger negativa joner som är bra för hälsan. Om man ska få loss de negativa jonerna från saltet så måste man bryta jonbindningen där man har en positiv och en negativ jon som sitter i hop och bilder saltet, säger Måns till P4Halland.

Om lampan lyckas bryta jonbindningen blir resultatet lika många positiva som negativa joner. Plus minus noll alltså.

Du kan lika gärna kasta bort dina pengar på något annat verkningslöst, som en spikmatta.

Andra bloggar om: , ,

]]>
http://konsumenter.se/blogg/?feed=rss2&p=12384 0