En bra konsumentvägledning kan hjälpa konsumenterna att undvika bekymmer och spara pengar. Men tyvärr ser många kommuner funktionen som en spargris på ett annat sätt, genom att dra ner eller avskaffa den minskar kommunernas utgifter. Konsumentvägledning är inte en obligatorisk service till innevånarna. Troligen binder kommunerna ris åt sin egen rygg, men det hinner jag inte utveckla nu.
Från att stadigt ha ökat sedan 2004 minskar nu istället antalet kommuner som erbjuder sina invånare konsumentvägledning. I dag har 263 av totalt 290 kommuner konsumentverksamhet. I landet totalt är det sex procent av invånarna som inte har någon konsumentvägledare att vända sig till, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.
Dessutom väljer inte mindre än 76 kommuner som har konsumentverksamhet att dra ned på den tid som läggs på konsumentvägledning. Antalet årsarbetskrafter har minskat från 143 till 132 jämfört med i fjol. 70 500 invånare ska i snitt samsas om en årsarbetskraft. Motsvarande siffra förra året var 64 730. Bantningen av resurser går stick i stäv med konsumentvägledarnas statistik som visar att antalet klagomålsärenden ökar.
De kommuner som lagt ned sin konsumentverksamhet sedan förra året är Leksand, Skurup, Timrå, Upplands Väsby, Årjäng, Örkelljunga, Lilla Edet, Pajala och Ystad, skriver verket.
– Alla måste få tillgång till konsumentvägledning av hög kvalitet. Det är en fråga om rättvisa. Tyvärr sviker många kommuner sina konsumenter, antingen genom att inte ha någon service alls eller bara ha öppet ett fåtal timmar. Här måste det bli en skärpning, säger Jan Bertoft, generalsekreterare i Sveriges Konsumenter, i en kommentar.
Att vägledningen behövs ser inte minst jag. Jag får ofta frågor direkt från konsumenter, via e-post. Kan jag svara gör jag det, annars hänvisar jag till dem som kan reda ut det hela.
Andra bloggar om: Konsumentvägledning, Kommuner, Kommunal service
[…] harv tidigare bloggat om resurserna för konsumentvägledning, och skrev då att neddragningar ofta ses som en […]
[…] har tidigare skrivit att konsumentvägledning är en spargris, och det gäller fortfarande. Det är på tiden att […]
[…] -vägledningen som den också kallas, finns fortfarande inte i alla kommuner. Trots att den är lönsam för samhället och löften om bättre stöd har regeringen fortfarande inte gjort något, vilket […]