Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » 2014 » september
  • Bankerna har länge presenterat missvisande listpriser för sina bolånekunder. Nu kräver FI att de ska redovisa ett snitt av de räntor som kunderna faktiskt betalar. Det skriver Finansinspektionen i ett pressmeddelande. Förslaget är ett viktigt steg för att stärka bankkundernas ställning på bolånemarknaden, skriver FI.

    Och visst, bolåneräntor är en förhandlingssak, då är det viktigt att veta vilket förhandlingsutrymme man har.” Det är i praktiken en revolution för miljoner bolånetagare som ofta har famlat i blindo inför ränteförhandlingar med sin bank”, skriver SvD i en artikel om förändringen. Övriga tidningar lutar sig mot en TT-artikel.

    Bankerna har hittills gått ut med så kallade listräntor. Att de inte stämt med verkligheten har man kunnat konstatera i SvD:s räntekarta, där tusentals låntagare bidragit genom att uppge sin ränta.

    Alla försök att få bankerna att förbättra sin information hade hittills misslyckats. Hittills är det bara Skandia som frivilligt väljer att redovisa genomsnittlig boränta varje månad.

    – Finansinspektionen tycker inte att det är rimligt att bankerna inte kan ge en bättre information innan kunden ska sätta sig ner och förhandla, säger Malin Omberg, områdeschef för FI:s konsumentskydd, till SvD.

    Men nu är det gjort, vilket är bra för bolånekunderna.

    Andra bloggar om: , , , ,

  • BaguetterJag börjar tröttna på allt butiksbakat. Inte att det finns nygräddat bröd i nästan varje matbutik, utan på begreppet butiksbakat. Det är nämligen nästan aldrig sant.

    Det är väldigt få butiker som har ett get bageri. Jag känner till några få sådana. I stället brukar butiksbakat betyda att brödet har gräddats, eller till och med slutgräddats, i butiken.

    I de allra flesta fall står ”butiksbakat” för så kallad bake-off. Brödet levereras i fryst form till butiken, som sedan gräddar det. Det ger butiken flera fördelar, framför allt tar de ut ett högre pris.

    Butiken bakar alltså inte brödet. I mina ögon handlar det om vilseledande marknadsföring.

    Samma inställning verkar Livsmedelsverket ha. Som jag tidigare berättat har de kritiserat kedjan 7-eleven för dess marknadsföring av bröd. Enligt verket är det olagligt att kalla bake off-bröd för ”nybakat” eftersom sådant bröd ska vara bakat från grunden samma dag som det säljs. Det skrev jag om våren 2011, men det verkar inte ha hänt något.

    Det kanske vore dags för en anmälan till Konsumentverket som brukar hantera frågor om vilseledande marknadsföring.

    Andra bloggar om: , , , , ,