Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » 2014 » februari
  • frimarkePosten, företaget som inte vill att vi ska skicka brev, höjer brevportot med en krona från 1 april. Det är SvD som kommer med nyheten (i en låst artikel) men den refereras av TT.

    Men viktgränsen för ett enkelt porto höjs samtidigt, från 20 till 50 gram. Senast portot höjdes var 2009.

    Men frimärken, märkta brevporto, som köpts före portohöjningen lär väl fortsätta gälla, utan tillägg.

    Andra bloggar om: , ,

  • Konsumentombudsmannen (KO) vill få möjligheter att snabbare ingripa mot oseriös marknadsföring som bryter mot marknadsföringslagen. I dag kan KO utfärda förbud men då måste företaget godkänna föreläggandet. Annars måste KO dra företaget inför rätta, vilket kan ta lång tid.

    Nu har KO, Gunnar Larsson, skrivit till Regeringen och begärt förändringar i lagstiftningen, skriver KO i ett pressmeddelande som också uppmärksammas av Ekot.

    Varje år anmäler omkring 6000 personer att de känt sig lurade av företag. Det kan handla om företag som marknadsför ”gratis provpaket”, men där kunder mot sin vilja blir abonnenter, skriver Ekot.

    KO vill kunna utfärda ett bindande förbud direkt. Det skulle innebära att oseriösa företag inte kan fortsätta lura kunder under lång tid.

    – Det skulle underlätta för oss om det var vi på Konsumentverket, och jag som konsumentombudsman, som kan förbjuda viss marknadsföring och därefter får man pröva i domstol om vi gjort rätt, säger Gunnar Larsson till Ekot.

    Andra bloggar om: , , , ,

  • I skatteverkets anvisningar står bland annat att alla företagare som tar emot betalning kontant eller med kort måste ha ett kassaregister och alltid ska ta fram och erbjuda kunden ett kassakvitto. Syftet är att se till att alla köp redovisas och minska risken för skatteflykt.

    Men jag tycker att kravet på att alltid ta fram kvitto ofta innebär ett stort resursslöseri. Jag har på sistone roat mig med att fråga i butiker, kiosker, spel- och tobaksaffärer om hur mycket kvitton de får slänga. ”Säckvis” och ”massor” är standardsvaren och några lägger till att det är ett enormt slöseri med naturresurser.

    Jag kan förstå att alla köp ska registreras i ett kassaregister, däremot kan jag inte förstå varför kvitto alltid måste tas fram. Det borde i stället fungera så att de kunder som vill ska kunna få kvitto.

    Det skulle minska butikernas sopmängd och i bortre ändan bidra till minskat slöseri med naturresurser. Intressant nog.

    Andra bloggar om: , , ,

  • kaffekoppDen senaste tiden har kaffet blivit allt billigare, butikspriset har reducerats med ungefär en fjärdedel. Men nu spås kaffepriset öka igen, berättar TT som refererar en nyhet i Svt.

    Det handlar om kaffebönan Arabica, den som används mest här i landet. Sedan årsskiftet har priset ökat med nära 36 procent och orsaken är torka i Brasilien, världens största kaffeexportör.

    – Fortsätter torkan i Brasilien februari ut så har vi definitivt ett stort problem. Under sommaren kommer vi se något högre priser, säger Philippe Barreca, inköpschef hos Arvid Nordquist, till SVT.

    Andra bloggar om: ,

  • Jag har rest över stora delar av landet och sett många halv- eller heldöda stadskärnor, där köpcentra i städernas utkant ersatt mer centralt belägna butiker. Och alla köpcentra, och gallerior, ser i stort sett likadana ut, med samma butikskedjor överallt. En trist utveckling där små butiker med specialkunskaper får lägga ned. Jag har skrivit om fenomenet flera gånger.

    Det finns nog flera förhållanden som kan minska butiksdöden. Ekot berättar om en av dem. En undersökning som gjorts på uppdrag av organisationen Fastighetsägarna där konsultföretaget WSP analyserat 20 stadskärnor, dels i Sydsverige, dels i Mellansverige.

    En slutsats är att matbutiker i stadskärnor bidrar till att öka försäljningen av kläder, skor och andra så kallade sällanköpsvaror.

    En sådan utveckling verkar också vara på gång, läser jag i DN. Livsmedelskedjorna satsar på mellanstora butiker i växande städer, nu vill kunderna slippa köra bil till matbutiken. Trenden är tydlig – stormarknaderna utanför städerna kommer att krympa, skriver tidningen.

    Jag tror att en annan faktor bidrar till att hålla butiker levande – tillgång till ett Systembolag. När vi går vår köprunda vill vi ofta kunna köpa något gott att dricka och söker oss till trakter där det finns ett Systembolag. Nackdelen är att bolaget också attraherar det så kallade A-laget som etablerar sin uteservering i närheten, vilket kan avskräcka andra kunder. Det problemet kan minskas med bevakning.

    Jag kan bara hoppas att stadskärnor i alla delar av landet kan bli levande igen, stängda butiker ger en tråkig och öde stadsbild. Men det finns alltså flera saker som olika kommuner kan göra för att motverka, eller vända, en sådan utveckling.

    Andra bloggar om: , , , ,

  • Det är faktiskt Datainspektionen (DI) som är tillsynsmyndighet för inkassoverksamheten i Sverige. Det är inte så konstigt som det låter, inkasso räknas som en integritetsfråga.

    Nu har DI granskat elbolagens inkassoverksamhet, och kommer med en hel del kritik. Bolag ägnar sig bland annat åt vad som myndigheten betecknar som utpressning och har ogiltiga villkor i sina avbetalningsplaner. Det skriver DI i ett pressmeddelande, som också har gett upphov till en TT-notis.

    För att ett elbolag ska kunna stänga av elen till en kund krävs att kunden begått ett avtalsbrott som är ”väsentligt” enligt ellagen. Men flera av de granskade elbolagen hotar att stänga av elen utan att först ha bedömt om så är fallet. Bolagen är ofta otydliga kring vad kunden som inte betalat sin räkning faktiskt är skyldig att betala. I vissa fall använder bolagen otillåtna påtryckningsmedel, som att hota med att koppla in sociala myndigheter. Det förekommer även att elbolagen debiterar avgifter utan att de har stöd för det och för in ogiltiga avtalsvillkor i amorteringsplanen, skriver DI.

    DI har skrivit en rapport om granskningen, länk finns i pressmeddelandet.

    Andra bloggar om: , ,

  • I början av februari genomförde Skellefteå Kraft en ändring av villkoren för 34 500 av sina kunder. Informationen om villkorsändringen var dock så pass missvisande att Energimarknadsinspektionen (Ei) förelägger Skellefteå Kraft att omedelbart sluta tillämpa ändringarna. Det skriver EI i ett pressmeddelande som också uppmärksammas av TT.

    I februari ändrade man avtalen för sina kunder med rörligt elpris så att påslaget på priset höjdes. Men den information Skellefteå Kraft skickade till kunderna var så otydligt att det inte framgick att priserna höjts, menar EI.

    Bolaget svarar att man nu ska förtydliga sin information till de berörda kunderna.

    Andra bloggar om: , ,

  • WWF:s rödlistning av räkor i årets fiskguide har gett många reaktioner. WWF motiverade rödlistningen med att fisket inte är hållbart på grund av dåliga beståndsuppskattningar, risk för överfiske, dumpning av små räkor i havet, otydlig förvaltning.

    Fiskarna är naturligtvis oroliga för att inte få avsättning för sina räkor. Andra hävdar att räkbestånden inte alls är hotade, vi kan fortsätta äta räkor med gott samvete.

    Främst på västkusten säljer de färska räkorna fortfarande bra. Coop har meddelat att de behåller räkor i sortimentet men Axfood, som har kedjorna Willys och Hemköp, säger däremot nej till de röda räkorna, liksom Ica. Några krogar har också meddelat att de slutar servera färska räkor och sådana kommer inte heller att serveras i samband med Melodifestivalen i Göteborg.

    Mest uppmärksammat är nog att vår fiskeriminister, Eskil Erlandsson (C), säger att han tänker fortsätta att äta färska svenska räkor. Uttalandet får naturligtvis kritik från MP-håll.

    Uppdatering: Småningom kommer HD med en artikel med lokala reaktioner.

    Andra bloggar om: , ,

  • De siffror för bränsleförbrukning som fabrikanterna uppger stämmer allt sämre med verkligheten. Den nyheten som tidningen Vi Bilägare publicerar har gett en hel del eko i media. Somliga kallar fabrikanternas siffror för bedrägeri.

    Men varför stämmer inte fabrikanternas siffror med verkligheten?

    Fabrikanternas tester följer ett standardiserat program. Men testerna körs inomhus, under ideala förhållanden när det gäller däckstryck med mera, och av förare som är experter på att köra snålt. Det är förhållanden som knappast finns i verkligheten. Det gör att du i stort sett aldrig kommer att kunna uppnå samma bränsleåtgång, när du kör i verkligheten.

    Å andra sidan gäller samma förhållanden för alla bilfabriker. Det gör att siffrorna blir jämförbara sinsemellan. Men som sagt, de stämmer dåligt med verkligheten. Därför är det tveksamt om fabrikanternas siffror ska ligga till grund för exempelvis miljöbilsklassificering.

    Men arbete med nya, internationellt standardiserade, metoder är på gång. Vi få hoppas att, när de kommer, ska kunna göra att vi kan lita på att de stämmer bättre med verkligheten.

    Andra bloggar om: , , ,

  • Finansiell ”rådgivning” från banker och andra företag har gett upphov till problem. Exempelvis har gränsen mellan rådgivning och ren försäljning varit oklar och ”rådgivare” har inte tagit ansvar för dåliga råd.

    Men tuffare tider väntar för ”rådgivarna”. En ny statlig utredning föreslår bland annat att Finansinspektionen ska kunna straffa marknadsföringsföretag som ger finansiell rådgivning till privatpersoner. Det berättar Ekot. Dessutom ska Finansinspektionen inrätta ett nytt tillsynsområde som ska inrikta sig mot konsumentfrågor.

    – Vi håller precis just nu på att etablera ett nytt tillsynsområde som är enbart fokuserat på konsumentfrågorna för att på så sätt få lite bättre tryck i de frågorna, säger Martin Andersson, generaldirektör på Finansinspektionen, till Ekot.

    Men mycket återstår innan branschen kan kalla sig serös. Hur ska till exempel ”rådgivarna” ta ansvar för dåliga råd? Det finns exempel på personer som förlorat allt efter att ha konsulterat bankers rådgivare.

    Andra bloggar om: , , ,