Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » 2014 » december
  • Tom ficka Antalet obetalda snabblån hos Kronofogden verkar slå rekord i år, rapporterar Ekot.

    – Vi har en prognos på nästan 60 000 obetalda snabblån och det skulle i så fall vara den största noteringen sedan starten 2006, säger Tina Häggmark på Kronofogden, till Ekot.

    Fogdens uttalande baseras på siffror från första halvåret. Då var det 20 procent fler svenskar som hade fått betalningsförelägganden för snabblån. Prognosen grundar sig på att ökningen hållit i sig.

    Glädjande är att antalet unga under 25 år i statistiken har halverats. Däremot är det fler personer över 36 år som tar lån de inte klarar av att betala tillbaka, skriver Ekot.

    Maan kan fundera över vad den totala ökningen beror på. Antagligen finns det fler lån hos snabblåneföretagen. Det kan i sin tur mycket väl bero på Alliansens omänskliga politik som gått under namnet jobblinjen. Den har antagligen inte inneburit fler jobb utan i stället ställt allt fler i en ekonomiskt utsatt position genom utförsäkringar, dålig eller ingen a-kassa, och så vidare.

    Andra bloggar om: , , , ,

  • laxfileI de flesta recept där mer eller mindre rå lax ska serveras, som gravlax eller sushi, står det att laxen först ska frysas. Det är för att ta död på eventuella parasiter.

    Men nu ändras rådet av Livsmedelsverket, skriver DN. Den odlade laxen behöver inte längre frysas.

    – Generellt produceras den odlade laxen på ett sådant sätt att det är väldigt liten risk för att den innehåller parasiter, säger Mats Lindblad, smittskyddssamordnare på Livsmedelsverket, till DN.

    För vildfångad lax ändras inte rådet, den ska fortfarande frysas. Men odlad lax står för minst 98 procent av laxförsäljningen i Sverige.

    Andra bloggar om:

  • McDonaldsMcDonalds säger i sin marknadsföring att de samarbetar med 1000 svenska bönder. I samma andetag (läs intill) säger de att deras hamburgare innehåller 100 procent rent nötkött.

    Det resulterade i att reklamen blev anmäld till reklambranschens egen reklamombudsman (RO). Anmälaren tyckte att detta tillsammans kunde upplevas som om hamburgarna innehöll 100 procent svenskt nötkött, trots att den verkliga andelen var under 50 procent.

    RO höll med och fällde reklamen. McDonalds lovar nu att se över sin reklam, läser jag i SvD som uppmärksammat fällningen.

    Det här är ett typiskt exempel på att man, utan att direkt ljuga, ger intryck av att verkligheten ser annorlunda ut än den i själva verket är. Speciellt gäller det politiska budskap, där det är lätt att glömma en del av sanningen. ”Invandringen kostar….”

    Andra bloggar om: , ,

  • Det är inte bara mobiloperatörerna som insett att man kan få mycket intäkter genom att ta bra betalt för den datatrafik som de ”smarta” mobilerna är upphov till eller när vi använder datorn utanför vårt vanliga WiFi-nätverk.

    Exempelvis fick en flygpassagerare som reste med flygbolaget Singapore airlines mellan London och Singapore en räkning på 1 171 dollar, cirka 8 600 kronor, efter att ha utnyttjat WiFi ombord. Det berättar SvD som i sin tur citerar flygsajten Travelmole. Hur mycket han laddat ner framgår inte av artikeln, han hävdar att han sov under större delen av resan och att nätverket ombord var oerhört långsamt.

    En annan artikel, från DN som citerar brittiska Telegraph, berättar om en gäst på hotellet Majestic Barrière i franska Cannes som fick en obehaglig överraskning när hon skulle checka ut. För ett dygn med lösenord för snabbt bredband ville hotellet ha 300 euro (cirka 2.800 kronor).

    Gästen hävdar att hon inte fått information om priserna, hotellet hävdar annat. Men efter att ha klagat hos ledningen slutade det med att hon slapp betala.

    Enligt DN, och Telegraph, erbjuder 90 procent av hotellen i Europa gratis WiFi, men andra tar betalt. Brittiska hotell är några av de värsta syndarna.

    Men det gäller tydligen att se upp när man är ute och reser, och gärna fråga om kostnad en gång för mycket.

    Andra bloggar om: , , ,

  • Jag har tidigare, flera gånger, skrivit om problemen med så kallad delbetalning, som oftast annonseras som ränte- eller avgiftsfri.

    För närvarande pågår en process i Marknadsdomstolen (MD), där KO har stämt Elgiganten. Det gäller företagets marknadsföring av långa krediter där KO hävdar att företaget brutit mot god marknadsföringssed. Huvudförhandling har hållits och dom väntas i slutet av 2014. KO har även stämt Elgiganten och Media Markt i ett liknande mål. Lik förbaskat kör Elgiganten en stor julkampanj där man trummar på ”upp till 60 månader räntefritt – helt utan avgifter”.

    Men löftet gäller bara om man kan uppfylla betalningsplanen till punkt och pricka, annars kan det bli dyrt. Är du sen med en betalning övergår den räntefria krediten till ett lån med en ränta på 14 procent. ”Men detta villkor, att en sen betalning gör att ränteerbjudandet ändras helt, nämns överhuvudtaget inte på Elgigantens hemsida”, skriver SvD i en artikel om saken.

    Räntefritt är alltså inte räntefritt i alla lägen. Frågan är vad det egentligen borde kallas. Att du hamnar i en skuldfälla, kanske.

    Andra bloggar om: , , ,

  • julklappGenomsnittssvensken förväntas i år lägga 5010 kronor på julfirandet i form av julmat och -klappar. Åtminstone om man får tro handelns forskningsinstitut HUI Research. En ny rapport från dem refereras av DN.

    Totalsumman har minskat något, jämfört med föregående år. Dessutom väntas vi lägga mindre pengar på julklappar (3014 kr) jämfört med år 2013, men mer på julmaten (1996 kr).

    Jag har inte lyckats hitta den rapport som avses. Därför går det inte att avgöra hur summorna beräknats. Men jag tror också att vi kommer att köpa mindre dyra klappar, och att trenden kommer att bestå de närmaste åren. Vår konsumtion har nog förändrats, många tecken tyder på det. Många och dyra är inte längre ledorden.

    Andra bloggar om: , , ,