Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » 2016 » november
  • markningI butikerna finns det en uppsjö av olika typer av märkningar för livsmedel, tvättmedel, kläder och så vidare. Många ställer sig frågande till vad de egentligen betyder och vilken organisation som står bakom.

    Nu har Konsumentverket, KoV, via sin centrala konsumentupplysning, Hallå konsument, tagit tag i saken och publicerar en märkningsguide på nätet.

    I dagsläget finns 20 miljö- och hållbarhetsmärkningar i guiden med inriktning på livsmedel, textilier, möbler med mera. Planen är att utöka guiden med märkningar även för till exempel energismarta val och varningsmärkningar för kemikalier. Det skriver KoV i ett pressmeddelande.

    – Märkningsguiden är mobilanpassad och det är för att du ska kunna använda den när du är och handlar. Står du till exempel vid chokladhyllan kan du med hjälp av guiden söka ut vilka märkningar som finns för choklad och vad de står för, säger Katarina Järverup Frisk, vid Hallå konsument.

    Andra bloggar om: , , ,

  • kuvertAtt posten, eller Postnord som de numera heter, har problem med utbärningen är knappast någon nyhet. Tillsynsmyndigheten Post- och Telestyrelsen (PTS) har utökat sin tillsyn efter många klagomål och Postnords vd Håkan Ericsson erkänner att de har problem.

    Vad händer om brev inte kommer fram i tid?

    Vi kan drabbas på många sätt. Det är inte bara kallelser, exempelvis till läkaren, som kan komma för sent. Post kan också få juridisk betydelse. En räkning som kommit på avvägar kan gå till inkasso, ett försenat inkassobrev kan göra att ärendet går vidare till kronofogden, och så vidare.

    Vem tar ansvar för att posten inte fungerar?

    Andra bloggar om: , ,