Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » 2014 » januari
  • Trots att konsumentprisindex under 2013 minskade med 0,04 procent ökade matpriserna med 2,2 procent under året. Frukt, fisk och mjölk tillhör de livsmedel som har blivit klart dyrare, berättar DN.

    Däremot var prisökningen på bröd och spannmål liten medan priset på kaffe, te och kakao faktiskt sjönk, enligt statistik från SCB.

    – Livsmedelspriserna styrs av den globala prisutvecklingen. Förra året var frukt- och grönsaksskördarna sämre. Även laxproduktionen var sämre, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel, till tidningen.

    Man kan undra över den förklaringen, globalt sjönk livsmedelspriserna med 1,6 procent under året, enligt siffror från FN:s livsmedels- och jordbruksorgan FAO.

    Men prisökningarna kommer att fortsätta, spår Ewa Rabinowicz, professor i jordbruksekonomi vid Sveriges lantbruksuniversitet, i en kommentar till DN.

    Andra bloggar om: , ,

  • fotblommaOrdet ”naturligt” används ofta i marknadsföring, i allt från mat till hudvårdsmedel. Syftet är väl att vi ska tro att allt i produkten kommer från naturen och den därmed är ofarrlig.

    Ett dåligt argument, tycker jag. Allt som kommer från naturen är inte ofarligt, exempelvis är det mest potenta giftet som finns, botulinumtoxin, framställt på helt naturlig väg. Det kan bildas av bakterier om du till exempel lägger in sill och inte följer receptet och därmed inte konserverar tillräckligt.

    Och produkter som marknadsförs som ”naturliga” kan innehålla farliga ämnen. Det visar en granskning av åtta olika hudvårdsprodukter, som GP Konsument gjort. Samtliga produkter innehöll ämnen som uppges kunna vara irriterande eller allergiframkallande vid kontakt med hud. Andra tveksamma eller omdiskuterade ingredienser förekom också i de granskade produkterna.

    Gp frågade Gunnar Guzekowski, utredare på kosmetikaenheten på Läkemedelsverket, vad man bör tänka på om man är angelägen om att använda naturliga produkter.

    – Det här är jättesvårt alltså! Det finns inga enkla lösningar som konsument. Man får försöka lära sig hur de produkter ser ut rent innehållsmässigt som har mer naturliga komponenter. Försöka se om växtextrakt, som står med sina latinska namn, är det som dominerar. Men även de ingredienser som ser väldigt kemiska ut på namnet kan vara utvunna ur kokosfett eller palmolja. Så egentligen måste man fingranska själva tillverkningen innan det går att säga om ingredienserna är mer eller mindre naturliga, säger han till tidningen.

    Så enkelt var det att leva ”naturligt”, alltså. GP listar också en del av de ingredienser man bör se upp med.

    Andra bloggar om: , , ,

  • nyckelhålsmärkeLivsmedelsverket, som står bakom nyckelhålsmärkningen, ser just nu över kraven för att mat ska få använda märkningen. Skärpta krav är på gång, berättar Ekot.

    Framöver måste maten innehålla mer fibrer, mindre socker och mer av den rätta sortens fetter – alltså de omättade. Men allra viktigast är kanske saltet. Svenskarna äter alldeles för mycket och här skärps kraven ordentligt, skriver SR.

    Men nya varugrupper tillkommer också. Det gäller till exempel laktos- och glutenfritt samt oförpackade varor, som bröd. Samtidigt tas smaksatt yoghurt bort – där har fabrikanterna inte fått ned sockermängden tillräckligt.

    Förändringar i butikshyllorna framöver, alltså. Du kan läsa mer om nyckelhålsmärkningen på verkets webbplats.

    Uppdatering: Småningom uppmärksammas Ekots nyhet i en TT-notis och DN kommer med en egen artikel.

    Andra bloggar om: , , ,

  • Det har kommit många larm om höga halter av plastkomponenten Bisfenol A, som misstänks vara hormonstörande, i blod hos olika grupper. Det har bland annat lett till att ämnet har förbjudits i nappflaskor och i barnmatsburkar.

    Men många mätningar kan vara missvisande, skriver Livsmedelsverket i ett pressmeddelande som också uppmärksammas av Vetenskapsradion. Proverna kan ha förorenats och de halter som har uppmätts kan i själva verket komma från den labbutrustningen eller från damm.

    Det innebär nog att många tidigare studier måste göras om.

    Uppdatering: Livsmedelsverkets besked om missvisande mätningar har gett upphov till en ny debatt. Exempelvis publicerar DN debatt ett inlägg från fem medicinforskare. ”Vi är mycket kritiska till att Livsmedelsverket avfärdar riskerna med bisfenol A. Beskedet saknar vetenskapligt stöd. Bisfenol A finns i en rad vanliga konsumtionsvaror, och det råder stor osäkerhet om vilka nivåer som innebär hälsorisker”, skriver de bland annat.

    Andra bloggar om: , , , ,

  • Den segslitna frågan om det ska vara en så kallad privatkopieringsavgift även för mobiltelefoner avgörs nu inför rätta, berättar SR Kulturnytt. Tidigare har förhandlingar mellan mobiltillverkarnas organisation MTB och rättighetsinnehavarnas organisation Copyswede brutit samman.

    Frågan om det ska finnas kopieringsavgift för mobiler är inte självklar. Avgiften infördes på kassettbandens tid, för att kompensera rättighetsinnehavarna för kopiering av LP-skivor och har senare även börjat gälla hårddiskar, CD-skivor och USB-minnen. Men kopiering är tillåten för privat bruk, utan avgift. Att om exempelvis musik kopieras till mobilen är kopiering för privat bruk eller inte verkar vara knäckfrågan.

    Ett avgörande lär komma småningom, men oavsett utslaget kommer det nog att överklagas.

    Andra bloggar om: , , ,

  • SvD öppnar dörren för en helt ny debatt, skriver tidningen på sitt webblöp. Men för den som väntar sig en öppen dörr kommer att finna en låst sådan, bara prenumeranter och andra betalande är välkomna in.

    Jag har en tid förvånats över SvD:s ogenomtänkta politik när det gäller att låsa artiklar och har kallat det att de skjuter sig i foten.

    Tidningen har länge – med viss framgång – försökt etablera sig som ett betydande debattforum, i strid med DN. Men hur klokt är det då att låsa in debattinläggen bakom stängsel? Hur många vill publicera sig där?

    Likaså kan jag inte begripa hur SvD kan låsa artiklar, exempelvis från TT, som publiceras i många andra medier. Följden måste bli att många söker sina nyheter på annat håll. Om man möts av en låst dörr är man inte välkommen!

    Andra bloggar om: ,

  • Tom fickaSkatteskillnanden mellan löntagare och pensionärer kan inte jämnas ut under de kommande fyra åren. Den bedömningen gör Socialdemokraternas ekonomisk-politiska talesperson Magdalena Andersson, enligt en artikel i DN.

    Det är alltså det beskedet som partiet vill ge landets drygt två miljoner pensionärer, samtidigt som man lovat att inte riva upp de jobbskatteavdrag som alliansregeringen drivit igenom.

    Pensionärerna är den numerärt största grupp som drabbats av alliansregeringens orättvisa skattepolitik. Fackliga och pensionärsorganisationer (och jag) påpekar att pension inte är annat än uppskjuten lön och borde därför beskattas som sådan. Många pensionärer har redan idag svårt att klara sig.

    Dessutom riskerar S att Sverigedemokraternas populistiska budskap, där invandring och flyktingar ställs mot pensionärer, får ökat genomslag. Att SD-budskapet är för enkelt för att vara sant missar många. Man kunde lika gärna ställa partibidraget till SD mot pensionärerna.

    Det vore ganska enkelt att ge pensionärerna en anständig tillvaro – riv upp jobbskatteavdrag!

    Andra bloggar om: , , , , , , ,

  • Jag har skrivit om det tidigare, men två artiklar som jag läser i DN får mig åter att tänka på saken – hur snabbt det går att förstöra ett varumärke.

    Ett varumärke, förutom ett namn och kanske en logotyp som identifierar ett företag eller produkt(-er), återspeglar förtroende. När du ser ett varumärke, som du känner till, får du associationer till kvalitet, pris och leverans. Ett varumärke måste göras känt och ”rätt” förtroende måste byggas upp. Det tar tid och kostar pengar vilket gör att ett varumärke också har ett ekonomiskt värde. Det kan också skyddas.

    Den första artikeln handlar om den tyska bilistorganisationen ADAC, som hittills har haft stort förtroende hos alla utomstående. Men det förtroendet har rasat sedan det avslöjats att klubben förfalskat en omröstning om tyskarnas ”älsklingsbil”.

    Den andra artikeln får mig att tänka på en drygt tio år gammal skandal, den så kallade Skandiaaffären. Den dåvarande bolagsledningen tvingades avgå sedan det avslöjats att de på ett skandalöst sätt gynnat sig själva på bolagets bekostnad. Skandias varumärke rasade kraftigt på ett par dagar.

    Sammanfattningsvis kan jag åter konstatera; Det tar tid att bygga upp ett varumärke men det kan raseras mycket snabbt.

    Uppdatering: Jag kunde inte låta bli att småle när jag läste att ledningen för hamburgerkedjan Max i ett e-postmeddelande varnade sina anställda för en oppositionsseger i nästa val. Det ogenomtänkta utspelet lär inte stärka kedjans varumärke, vare sig hos anställda eller kunder. I stället kom raskt ett nytt avslöjande om missförhållanden. I vanliga fall hade nog ledningen fått en uppsträcker från styrelsen, eller avsked, för sitt klantiga agerande. Men eftersom aktörerna tillhör ägarfamiljen, som kunde plocka ut ungefär 100 miljoner i utdelning under 2012, lär det inte bli aktuellt. Du kan läsa mer om historien här, här, här, här, här, här, och här.

    Andra bloggar om: ,

  • I Sverige ansåg Marknadsdomstolen (MD) att det var okej att barn gör köp inuti mobilappar, utan föräldrarnas medgivande, en dom som jag tyckte var mycket märklig. Enligt lag får barn inte sluta avtal.

    I USA är det annorlunda. I en uppgörelse med federala handelskommissionen (FTC) har Apple gått med på att betala tillbaka 210 miljoner kronor till föräldrar i USA vars barn gjort köp i mobilappar. Senast den 31 mars måste Apple dessutom ändra rutinerna, så att köp inte kan göras utan föräldrars medgivande. Det rapporterar TT-Reuters, Ekot och MacWorld.

    Vi får väl hoppas att uppgörelsen slår igenom även för de appar som säljs i Sverige. Men problemet är större än så, köp kan också göras i exempelvis spel på Internet. Att ta initiativ för att förtydliga den svenska lagstiftningen vore väl en lämplig uppgift för vår konsumentminister, Birgitta Ohlsson.

    Andra bloggar om: , , , , , , , ,

  • Under 2012 kritiserade Konsumentombudsmannen teleoperatören Svea Telecom för att ringa säljsamtal till nummer som spärrats i NIX-registret. KO utfärdade ett förbudsföreläggande som godkändes av företaget. Ett vite på en halv miljon kopplades till föreläggandet.

    Men Svea Telecom trotsade föreläggandet och fortsatte med oskicket. Nu har tingsrätten fastställt att bolaget ska betala vitet, skriver KO i ett pressmeddelande som också uppmärksammas av Ekot.

    Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,