Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » 2017 » februari
  • Det verkar som om en hel del e-handelsföretag i hälsokost- och kosttilläggsbranschen använder sig av oseriösa marknadsföringsmetoder. Det kan exempelvis röra sig om marknadsundersökningar på sociala medier, som Facebook, där deltagarna efteråt är bundna i olika abonnemang. Ibland använder sig företagen av telemarketing.

    Jag har skrivit om fenomenet tidigare. Det senaste exemplet är företaget Premium Supplements, som även går under namnet Premium Q10, som dragit på sig många anmälningar hos Konsumentverket (KoV). I anmälningarna till Konsumentverket beskriver konsumenterna hur de fått försändelser med kosttillskottet Premium Q10 tillsammans med en faktura skickat till sig. Det har skett utan att konsumenten beställt något. Bolaget hävdar att konsumenten deltagit i en marknadsundersökning och att konsumenten därigenom tackat ja till abonnemanget. Det berättar KoV i ett pressmeddelande.

    Företagen är ofta baserade utomlands, vilket gör det svårare att komma åt dem. I fallet Premium Supplements är företaget baserat i Estland.

    För att slippa dessa obehagliga överraskningar gäller det att hålla tungan i rätt mun när du är ute och surfar. Akta dig för att delta i marknadsundersökningar eller beställa prov- eller gratis paket från företagen. Skulle du mot alla rekommendationer göra det ändå, lusläs villkoren. En sökning på företagsnamnet över nätet kan också ge upplysningar, och eventuellt varningar.

    Andra bloggar om: , , ,