Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » 2015 » april
  • Det är ingen nyhet att jag anser snabblåneföretagen ägnar sig åt ocker. Det tycker tydligen regeringen också, de har tillsatt en utredning som ska se över regelverket. Det skriver justitieminister Morgan Johansson (S) och finansmarknads- och konsumentminister Per Bolund (MP) i en debattartikel i Expressen. Artikeln uppmärksammas i en TT-notis som publiceras av några tidningar. Men Ekot var först med nyheten, innan debattartikeln publicerades.

    Bland annat vill ministrarna utreda ett kostnadstak. Räntor och avgifter ska inte överstiga det lånade beloppet. Dessutom föreslår de ett tak för räntan samt ett skriftligt undertecknande av avtalet.

    Dessutom flaggar ministrarna för en strategi mot överskuldsättning, som ska komma i år, samt förändrade regler för skuldsanering så att fler kan bli skuldfria.

    Jag kan inte annat än hoppas att utredningen ska sätta stopp för det värsta ockret.

    Andra bloggar om: , , , ,

  • taxifilJag har flera gånger skrivit om så kallad fultaxi där friåkare tar ut rena ockerpriser. Det har varit ett problem, inte minst för turistnäringen. Resehandböcker och -tidningar har varnat att det gäller att se upp när man sätter sig i en svensk taxibil. Ändå har många, svenskar och turister, blivit blåsta.

    Men en lagändring som trädde i kraft vid årsskiftet verkar ha gett resultat, berättar bland andra Ekot och DN.

    Ändringen, som jag skrivit om tidigare, går i korthet ut på att föraren i en taxi där högsta jämförpriset (kostnaden för en resa på tio kilometer som tar 15 minuter) överstiger 500 kronor, ska lämna en uppgift om högsta pris för resan innan den startar. Polisen har också kontrollerat att regeln följs.

    Det är tydligen poliskontrollerna som gjort att de flesta fulåkare sänkt sitt jämförpris till under 500 kronor. Då gäller regeln inte dem och de kan undvika tidsödande poliskontroller, och besväret med att bevisa att de informerat sin passagerare.

    Men det gäller fortfarande att se upp, ett jämförpris strax under 500 kronor är fortfarande dyrt. Här i Stockholm ligger normala jämförpriser under 400 kronor, oftast runt 350.

    Andra bloggar om: , , , ,

  • Från 1 april 2015 måste kött från gris, får, get och fågel märkas med vilket land djuret är uppfött och slaktat i. Däremot måste det inte stå i vilket land djuret föddes. Det skriver Livsmedelsverket i ett pressmeddelande som även uppmärksammas av Ekot och lantbrukstidningen ATL.

    Om köttet märkts med ”ursprung Sverige” eller ”svenskt kött” innebär det, precis som för nötkött, att djuret måste ha levt hela sitt liv och slaktats i Sverige. Märkning med en svensk flagga betyder samma sak.

    Sverige kämpade även för ett krav på märkning om var djuret är fött, men lyckades inte. Det blev inte heller något krav på att rätter där kött ingår som en ingrediens, som till exempel korv, köttbullar eller färdigrätter, ska märkas med köttets ursprung. Detta trots att EU-parlamentet vill se ett sådant krav. Orsaken är att EU-kommissionen anser att ett sådant krav skulle höja priserna för mycket, enligt Ekot.

    De nya reglerna om ursprungsmärkning på kött ingår i det stora paket av regler för märkning och information till konsumenter som införs i hela EU under 2011-2016.

    Andra bloggar om: , ,

  • Halla konsumentNu har den rikstäckande konsumentportalen sjösatts. ”Hit kan du vända dig med frågor om köp av varor och tjänster, villkor i avtal, reklamationer, att handla hållbart och annat som du som konsument behöver hjälp med”, skriver de på portalen.

    Portalen, med sina tjänster, har tillkommit eftersom många kommuner saknar konsumentvägledning. Hittills har konsumenter i dessa kommuner helt saknat möjlighet till hjälp. Initiativet kom från den tidigare konsumentministern Birgitta Ohlsson (FP). Till skillnad från sin företrädare Nyamko Sabuni, antagligen den sämsta konsumentminister vi haft, gjorde hon något för oss konsumenter.

    Det finns en rad kontaktvägar till portalens tjänster – telefon, chatt, Facebook eller e-post.

    Det är en rad myndigheter och branschbyråer, med uppdrag inom konsumentsektorn, som står bakom portalen. Den samordnas av Konsumentverket.

    Från och med nu hittar du en länk till Hallå konsument i min länklista till höger.

    Andra bloggar om: , , , ,