Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » 2015 » juni
  • Uglies”En krokig morot är också en morot och en knölig tomat är också en tomat”. Så resonerar Coop när de lanserar kampanjen ” Det är insidan som räknas”, skriver de i ett pressmeddelande.

    Kampanjen sägs vara ett led i arbetet att minska matsvinnet. Den innebär att Coop ska börja köpa in frukt och grönsaker som inte ser perfekta ut, och sälja dem till ett lägre pris.

    – Hela 15-30 procent av frukt och grönt ratas redan i produktionsledet för att de inte är perfekta. Det tycker vi är tråkigt och onödigt. Vi har bestämt oss – en gång för alla – att det inte är ytan som räknas, säger Louise König, hållbarhetschef Coop Sverige AB i pressmeddelandet.

    Jag kan inte annat än tycka det är bra. Varför ska vi inte ha tillgång till icke perfekta grönsaker också, om kvaliteten i övrigt är bra. Jag är helt och hållet villig att handla sådana produkter, speciellt om jag kan köpa dem till lägre pris. Är jag exempelvis i Medelhavsländerna brukar detta urval finnas till hands, varför inte här?

    Coops pressmeddelande uppmärksammas även av DN.

    Uppdatering: Även Konsumentföreningen Stockholm (KfS) kommer med ett pressmeddelande om ”fula” grönsaker och frukt. KfS har länge drivit kampanj mot matsvinnet.

    – Det är hög tid att testa fula frukter i Sverige. Coop har just meddelat att de kommer att införa ugly fruits i några butiker i höst, men mer behöver göras. Vi uppmanar alla aktörer att samarbeta så att slöseriet minskar, säger Louise Ungerth, chef för Konsument & Miljö, KfS.

    Uppdatering: Nu finns de ”knasiga” grönsakerna på ”utvalda stormarknader” (cirka 30) i hela landet, skriver Coop i ett pressmeddelande, något som också uppmärksammas av DN.

    Andra bloggar om: , , , , ,

  • Numera blir du nästan regelmässigt erbjuden räntefri delbetalning när du köper elektronik eller vitvaror. Tidigare trixades det med uppläggnings- och aviavgifter i samband med ”räntefritt” men det har Konsumentverket (KoV) satt stopp för. Står det räntefritt ska den effektiva räntan, som inkluderar avgifter, vara noll, enligt KoV.

    Många känner sig lockade av erbjudandet, men det gäller att se upp. Det räcker med att du missar en enda betalning för att helt andra villkor ska gälla. Det ursprungliga avtalet stryks och du får betala diverse avgifter plus en ganska blodig ränta.

    Några av låneföretagen bakom ”räntefritt” försöker på olika sätt vilseleda kunderna så att de hamnar i fällan ovan. Jag har tidigare skrivit om låneföretaget Klarna som bland andra försyndelser aktivt erbjöd kunder med ”räntefritt” att delbetala månadsinbetalningen.

    Det senaste exemplet rör låneföretaget Svea ekonomi. Företaget har på sina fakturor förtryckt ett delbetalningsbelopp, avslöjar SvD. Beloppet är dessutom angivet med fetare stil än det belopp som egentligen ska betalas. Det bifogade inbetalningskortet saknar belopp så det är lätt att göra ett misstag, skriver tidningen.

    Vi får tydligen lägga Svea ekonomi till listan över oseriösa låneföretag. Men den övergripande sensmoralen är att du ska undvika att nappa på erbjudanden om ”räntefri” delbetalning. Annars får du hålla tungan i rätt mun när du ska betala.

    Andra bloggar om: , , , ,

  • Priset på el har sjunkit kraftigt på sistone, skriver Energimarknadsinspektionen (Ei) i ett pressmeddelande.

    Nedgången förklaras med att det den senaste tiden kommit mycket nederbörd i kombination med pågående vårflod.

    Det borde i första hand påverka priset för dem som har rörliga elavtal. Vi får se om ett fortsatt lågt elpris påverkar priserna för dem som tecknar längre avtal. Har du inte valt elavtal, och har tills-vidare-pris, får du fortsätta att betala mest för elen.

    Andra bloggar om: ,

  • procentHittills har det varit svårt att veta vilken bolåneränta som man verkligen ska få betala hos en bank. Gapet mellan den ränta som bankerna officiellt angivit och den ränta som gått att få för den som varit tuff i förhandlingen har varit stor. Men nu ska informationen bli bättre. Från och med juni 2015 måste alla banker redovisa sin genomsnittsränta för bolån.

    Men det gäller att inte bara kolla tiondelar. Hur länge eventuella erbjudanden gäller är också viktigt, varnar SvD i en artikel.

    – Det gäller att inte stirra sig blind på den allra sista tiondelen när man jämför bankernas räntenivåer. Hur lång tid man får rabatt är jätteviktigt, säger Annika Creutzer , fristående privatekonomisk expert, till tidningen.

    Andra bloggar om: , , ,