Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » 2011 » september
  • Stämningsskapande musik, som ibland kallas hissmusik eller Muzak, har länge använts för att få oss att lockas till att handla. Men nu berättar Miljöaktuellt att det senaste är att ersätta musiken med fågelkvitter.

    Det är fastighetsägaren AMF Fastigheter som ska satsa på kvitter, konstverk och dofter i sin nygamla galleria Mood i centrala Stockholm, den som tidigare kallades Sahlénhuset men byggs om. Allt detta ingår i en satsning på ”emotionell shopping”, skriver tidningen.

    Andra bloggar om: , ,

  • Att i ett tidigt skede hjälpa människor som är svårt skuldsatta skulle spara flera miljarder kronor per år av skattepengar. Det visar en forskningsrapport som har gjorts på uppdrag av Konsumentverket, berättar Ekot.

    Den skuldsatte riskerar att bli sjuk, hamna i missbruk, få problem i äktenskapet eller bli av med jobbet. Att förhindra det här skulle leda till minskade utgifter för Försäkringskassan, sjukvården och kommunerna. Varje skuldsatt som kan ”räddas” kan spara in åtta miljoner kronor, enligt nationalekonomen Ingvar Nilsson som har gjort undersökningen.

    Men det här kostar och just kostnaden för skuldrådgivning avhåller en del kommuner från att satsa mer men det borde det inte göra, tycker Ingvar Nilsson.

    – Jag tror det beror på att man inte riktigt har sett att detta är en social investering i första hand och inte en kortsiktig kostnad, säger han till Ekot.

    Konsumentverkets generaldirektör Gunnar Larsson tycker dock att staten borde stå för en större del av kostnaderna för skuldrådgivning, som i dag ligger på kommunerna.

    – Det kanske inte är riktigt rimligt att kommunerna står för resurserna men den som i första hand tjänar på det här i första hand är staten. Därför bör man göra en översyn, säger han till Ekot.

    Andra bloggar om: , ,

  • Telekom 29.09.2011 2 Kommentarer

    Telia och Tele2:s 3G-nät är kraftigt överbelastat, skriver SvD och hänvisar till uppgifter på teknikbloggen Feber. Hastigheterna beskrivs som katastrofala och än så länge är det oklart när operatörerna tänker leverera det som kunderna betalar för.

    Enligt Tele2:s presschef Annika Kristersson beror överbelastningen på en explosionsartad ökning av datatrafik i näten.

    – Vi har märkt av en explosionsartad ökning av mobilsurf samt att fler använder Facebook, Wordfeud och andra nätuppkopplade appar på sina smartphones, säger hon till bloggen.

    Problemet är framför allt lokaliserat till storstäderna.

    Men någon tidsplan för när problemen kommer att vara åtgärdade finns inte. Företaget har inte heller någon strategi för hur man ska kompensera kunderna som drabbas – varje fall behandlas enskilt, sammanfattar SvD.

    Bloggen sammanfattar i ett råd:

    ” Om du funderar på att teckna nytt abonnemang och datatjänsterna spelar roll för dig kan vi verkligen inte rekommendera varken Telia eller Tele2 – inte innan de har sagt ett datum då problemen ska var lösta i alla de områden som i dag har problem, inte bara i en del av Stockholms innerstad.”

    Andra bloggar om: , , , , ,

  • Konsumentverket har granskat totalt 713 webbsidor på den svenska marknaden. Syftet med granskningen har varit att undersöka hur företagen följer informationskraven i e-handelslagen, skriver verket i ett pressmeddelande.

    Resultatet av granskningen är nedslående. Endast 32 procent av företagen följer helt informationskraven i e-handelslagen. Vanligast är att inte organisationsnummer anges.

    Enligt lagen ska det alltid finnas tydlig information som gör det möjligt för konsumenten att komma i kontakt med företaget som driver sidan. Dit hör bolagets namn, adress och e-postadress, samt organisationsnummer om bolaget har ett sådant. Informationen ska inte bara finnas någonstans på webbsidan utan ska dessutom vara enkel att hitta, skriver KoV.

    Andra bloggar om: , ,

  • Jag har flera gånger bloggat om butiksdöden och att vi inte behöver fler storbutiker, köpcentra och gallerior. Små butiker med unikt sortiment och kunskap inom sitt område slås ut med etableringen av dessa. Butikspersonal med fackkunskap ersätts med kassörskor som inte kan skilja på palsternacka och pepparrot eller berätta hur jag ska sköta mina skor. Dessutom begränsas urvalet, en specialiserad butik behövs när jag ska köpa nya band för att sy på mina handdukar, jag vill ju inte slänga dem bara för att hängbandet gått av.

    Ett exempel som jag är bekant med är Borlänge. Där finns sedan många år köpcentret Cupolen, i folkmun kallat ”tutten på heden” på grund av sitt utseende Dit vallfärdar folk för att shoppa loss och äta snabbmat, samtidigt som stadens centrala delar nästan liknar en krigszon, var och varannan butikslokal står tom.

    Vad som åter igen får mig att tänka på detta är en artikel i DN – Butiksdöden breder ut sig. Jag kan inte låta bli att tycka att fokus i artikeln är fel, mycket kortsiktigt. Den handlar mest om den senaste tide, till exempel anförs OnOffs konkurs sim exempel.

    Men det finns exempel i artikeln för teckentydare som mig.

    Thomas Svaton, vd i Svensk Dagligvaruhandel, konstaterar att det under de senaste 20 åren öppnats cirka 100 nya stormarknader av typen Coop Forum och Ica Maxi. De omsätter i genomsnitt en halv miljard vardera och har gjort det svårt för butiker med liten omsättning att överleva, skriver DN.

    Det kanske är dags för en kampanj vi kan kalla butiker i glesbygd och i mindre städer – BIG. Den skulle ge stöd till mindre butiker och dessutom motverka etableringen av storbutiker, köpcentra och gallerior.

    Småbutiker behövs, inte minst på landsbygden. Dessutom är jag övertygad om att fler butiker ger fler arbetstillfällen. Att varorna då blir dyrare får vi leva med som ett pris för närhet, urval och fackkunskap.

    Jag tror dessvärre inte att den politiska viljan finns, inte ens hos Centern, som tidigare var landsbygdens och småstädernas bästa vän. Med en nyvald ledare med tokliberalt fokus hämtat från Stureplan och Margret Thatcher lär hoppet vara ute. Marknad och platt skatt är nog inte något för landsbygden, men det finns ett tomrum som kanske något parti vill fylla. Tokliberalerna sjunger nog på sista versen.

    Andra bloggar om: , , , , ,

  • Trots att en majoritet i Riksdagen beställt utredningar om samtliga avregleringar väljer Regeringen att utreda en, elmarknaden.

    Två ekonomiprofessorer får nu regeringens uppdrag att analysera hur elmarknaden fungerar och hur avregleringen påverkat priser, utbud, service och kvalitet. Men också att undersöka vad som egentligen påverkar elpriset och exempelvis vilken effekt utbyggnaden av vindkraften har haft. Utredarna ska vara klara i april, berättar Ekot.

    Det är väl bra, men måste följas av fler granskningar. Att släppa telekommarknaden fri har i stort sett fungerat bra, medan andra avregleringar är katastrofalt dåliga. Den avreglerade taximarknaden har visserligen lett till att det är lättare att få tag på en bil, men prisskojarna frodas. ”Omregleringen” av apoteksmarknaden har verkligen inte blivit den Succé som regeringen utlovade. I stället har vi fått överetablering i städerna, höjda priser på receptfritt och svårare att få tag på mediciner.

    Det finns fler exempel, men mitt allmänna intryck är många avregleringar skett av rent ideologiska skäl och att avregleringar ökar priserna samt när infrastruktur avregleras är det inte bra. Infrastruktur bör vi äga gemensamt, och vårda.

    Uppdatering: Även DN har en artikel om granskningen, mwn berättar inte mer.

    Andra bloggar om: , , ,

  • Det irländska bolaget Ryanair ägnar mer energi åt att uppfinna nya avgifter än att ta hand om sina passagerare. Från november krävs resenären till exempel på en extra avgift om resan inte betalats med flygbolagets betalkort, berättar Sydsvenskan som hänvisar till den norska webbplatsen dinside.no.

    Dessutom är biljetten för barn under två år ofta dyrare än för vuxna, trots att barnet inte ens får en egen stol.

    Ryanair trotsar också, tillsammans med Norwegian, den bestämmelse i den svenska Betaltjänstlagen som förbjuder extraavgifter när man betalar med kort. Svenska myndigheter har svårt att komma åt ofoget, bolagen opererar från utlandet, enligt SvD.

    Ryanairs marknadsföring är klart falsk, eftersom de biljettpriser som annonseras inte inkluderar de tillägg som är obligatoriska. Visserligen har EU tagit tag i frågor kring lågprisbolagens marknadsföring, men till dess värstingen Ryanair bättrar sig borde de bojkottas. Om vi gör det skickar vi dessutom ett budskap till övriga bolag om att sluta med sitt oskick.

    Andra bloggar om: , , , , , ,

  • Det finns problem när köp sker via Internet med till exempel spel eller appar. Jag har till exempel hävdat att extraavgifter i spel riktade till barn borde förbjudas och berättat att betalning via appar är närmast laglöst land.

    Regeringen tänker nu ta reda på hur konsumentens rättsliga ställning ser ut vid denna typ av köp, berättar TT i en artikel. På initiativ av konsumentminister Birgitta Ohlsson (FP) ska en ny utredning titta närmare på bland annat vad som gäller när barn köper saker med mobiltelefonen eller läsplatta. Utredningen ska vara klar den 31 maj 2012, skriver TT.

    Varför utredningen begränsats till frågor om barn framgår inte. Det finns många andra frågor kring betalning med program via Internet som borde utredas. Lagstiftningen har inte hängt med den nya tekniken.

    Andra bloggar om: , , , , , ,

  • Nu när de svenska äpplena börjar finnas i handeln kan det löna sig att jämföra priser. När Sydsvenskan kollade priser skiljde tio kronor kilot på svenska sorter mellan billigaste och dyraste kedjan.

    Men det finns billiga alternativ till livsmedelshandeln. DN tipsar om en Facebookgrupp, Fruktförmedlingen, där trädgårdsägare med ett överflöd av frukt kan annonsera ut den länsvis. Jag har inte kollat, men de flesta lär skänka bort frukten.

    Andra bloggar om: , ,

  • På Vings egna bilder ser det ut som ett riktigt drömhotell, men i själva verket var det en risig byggarbetsplats. Nu har 80 skandinaviska familjer anmält arrangören Ving för falsk marknadsföring, berättar SvD.

    Historien handlar om Vings nya paradhotell Sunwing Waterworld Resort Makadi Beach i Egypten. Trots att hotellet långt ifrån var färdigt bokade Ving resor dit och hotellet marknadsfördes med ett fotomontage.

    I mitten av juli, två veckor före avresa, meddelade Ving sina resenärer via mejl att ”hotellet inte var helt färdigt”. Enligt mejlet saknades dörrar, lister och garderober i rummen. Resenärerna fick möjlighet att avboka eller boka ett närliggande hotell, men skulle ha tillgång till det nya hotellets äventyrsbad.

    Men det alternativa hotellet, Makabi Palace, visade sig ha stora brister och äventyrsbadet var stängt. Många resenärer blev besvikna och har nu anmält Ving till KoV och ARN, bland annat för fals marknadsföring i och med att den bild som fanns i reklamen var ett fotomontage.

    – Vi hade problem på Makabi Palace just den veckan. Det var för trångt eftersom grannhotellet där poolen inte heller var klar, också skickade sina gäster dit, beklagar Magdalena Öhrn, informationschef på Ving, för SvD.

    Ving har erbjudit resenärerna 30 procent av resans pris i kompensation.

    Att Ving bokat resoir till det nya hötellet verkar ha varit en chansning från deras sida, av typen går det så går det. När en sådan chansning går fel borde resenärerna kompenseras på ett bättre sett. Vi får se vad ARN säger.

    Andra bloggar om: , , ,