web analytics
  • Konsumenträtt, Telekom 04.04.2013

    Ringer du Eniros 118 118 så får du inte reda på vad samtalet kostar per minut, såvida du inte frågar eller kollar upp det på företagets hemsida. Det tycker Konsumentverket är fel, berättar Ekot och ger ett exempel: ett samtal på tre minuter och 50 sekunder kostar 105 kronor.

    Enligt Cecilia Norlander, jurist på Konsumentverket är man skyldig att informera om priset i början av samtalet, enligt lagen om prisinformation.

    – Det gäller samma sak som alltid när man som företag säljer en tjänst eller en vara, det vill säga att man är skyldig att berätta för köparen vad det kommer att kosta, säger Cecilia Norlander till Ekot.

    Men Eniro tycker inte att de har gjort något fel, Eva Ernfors är pressansvarig.

    – Faktum är att vi tidigare har testat att lägga in information i början avsamtalet innan själva samtalet börjar, och de som ringer in vill inte ha det. Det blir ramaskri, man vill ha information på en gång, säger Eva Ernfors till Ekot.

    Men lagar är väl till för att följas, speciellt som tjänsten är dyr.

    Andra bloggar om: , , ,

    Skrivet av av Carl @ 8:18

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.