Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Det måste bli lättare att byta bank
  • Konkurrensen mellan bankerna fungerar inte och ett nytt regelverk för att underlätta byten måste fram. Det anser Dan Sjöblom, generaldirektör på Konkurrensverket.

    – Konkurrensen fungerar inte så bra som den borde. Kostnaden för finansiella tjänster utgör en väsentlig del av de svenska hushållens utgifter och vi anser att det finns mycket mer att göra, säger han till SvD.

    Hans slutsatser grundar sig på en rapport som föreslår olika åtgärder för att stärka konsumenternas ställning. Det handlar inte bara om att göra det enklare att byta bank. Lika viktigt är att bankerna redovisar sina kostnader och vart avgifter på fonder egentligen går. Klara besked gör det helt enkelt lättare för kunden att ta ställning.

    – Ta rådgivningssitutationen när man köper fonder hos en bank. Då tycker vi att det vore bra om den som är rådgivare talar om för kunden att om du väljer det jag föreslår, kommer det att kosta dig de här avgifterna och jag som bank får så här mycket i provision, säger Dan Sjöblom till Ekot.

    Han anser också att SBAB förlorat sin roll som prispressande aktör och numera agerar som alla andra på marknaden. Han ifrågasätter därför det statliga ägandet, enligt SvD.

    Uppdatering: SvD publicerar en krönika av Carolina Neurath på ämnet. ”Göra det enklare för kunderna att bryta bundna låneavtal. Svag konkurrens och låg transparens – det är ingen fördelaktig ekvation för kunderna” skriver hon bland annat.

    Andra bloggar om: , , , ,

    Skrivet av av Carl @ 8:12

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.