Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Varning för oseriösa hantverkare
  • Hantverkstjänster 31.01.2009

    ROT-avdraget lockar fram oseriösa hantverkare, varnar besiktningsmannen Jan Jansson i Gefle Dagblad.

    – Det poppade upp en hel del förra gången, säger han.

    Här är Jan Janssons tipslista över vad du ska tänka på när du ska anlita hantverkare:

    – Välj en lokal entreprenör. Det är nummer 1. Den hantverkare som reser långt till jobbet brukar bli väldigt svår att få tag i när pengarna börjar ta slut och arbetet ändå inte är riktigt klart.

    – Skriv avtal! Det finns ju ett RO-formulär. Använd gärna det. Det reglerar och tar tillvara konsumentens intresse ganska bra.

    – Ta referenser! Ska du anlita någon är det allra bästa om han eller hon kan ge dig ett nummer till någon nöjd kund som anlitat dem tidigare.

    – Erfarenhet? Har den entreprenör du anlitar erfarenhet av jobbet han åtagit sig?

    – En väldigt viktig synpunkt är att entreprenören väntas kunna mer än konsumenten. Därför är han också skyldig att avråda från arbeten som han på förhand kan se inte kommer att bli bra.

    – Man ska naturligtvis kontrollera att hantverkaren har F-skattsedel och inte finns hos Kronofogden.

    När man sedan är överens och hantverkaren har gjort sitt jobb kommer fakturan.

    – Kontrollera att du inte behöver betala moms två gånger! Det händer tyvärr att hantverkaren är oärlig och debiterar butikspris, som ju är inklusive moms, och sedan lägger på moms en gång till.

    – Se till att du inte betalar för fler timmar än vad som faktiskt lagts ner. Skriv gärna dagbok när entreprenören är på plats. Ska man vara riktigt juste skriver man dagboken tillsammans, tipsar Jan Jansson via GD.

    Andra bloggar om: , , , ,

    Skrivet av av Carl @ 6:52

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.