Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Marknadsföring av onyttiga livsmedel till barn – med ljudblogg
  • Hela 65 procent av föräldrarna i Konsumentföreningen Stockholms (KfS) Föräldrajury anser att ”barninriktade” förpackningar med onyttiga livsmedel borde förbjudas. Och det finns gott om onyttigheter i de livsmedel som marknadsförs till barn visar en ny rapport från KfS . Föreningen har kartlagt näringsvärdet och hur livsmedel som riktar sig till barn marknadsförs varje år sedan 2005, undantaget godis, glass och läsk. En sammafattning av rapporten finns på KfS webbplats.

    – Många av livsmedlen med roliga figurer på förpackningarna är fortfarande för söta, för salta och har alldeles för lite fibrer. Utvecklingen mot förbättrade näringsvärdena har stannat upp, säger Louise Ungerth, chef för konsumentfrågor på KfS.

    – Positivt är dock att det nu för första gången kommer fram nyckelhålsmärkta produkter, en müsli och tre bröd, med roliga förpackningar. Det gillas också av Föräldrajuryn – nästan sju av tio föräldrar är positiva.

    De senaste årens diskussioner om barn, mat och hälsa har gett effekt visar svaren i Föräldrajuryn. Nästan en fjärdedel av föräldrarna säger att de ger barnen mer nyttig mat i dag än tidigare. Drygt femtio procent säger att de alltid gett barnen nyttig mat. Nästan 90 procent tycker att det är bra att frågan om barns övervikt uppmärksammats i media.

    För tredje året i rad korar KfS ”bäst” och ”sämst” när det gäller marknadsföring av livsmedel till barn. ”da Müsli” från Finax, en nyckelhålsmärkt müsli, utsågs till bäst i klassen, även om priset är högt jämfört med andra liknande müslisorter. Sämst är sugröret ”Sippah” med jordgubbssmak, för att det är en alltigenom onödig produkt, som dessutom vänjer barnen vid att mjölk ska smaka sött. Näst sämst är ”Danonino drickyoghurt” från Danone, en mejeriprodukt som innehåller lika mycket tillsatt socker som Coca-Cola.

    I jumboklassen ligger också Göteborgs kex som fortfarande inte deklarerar näringsvärde på förpackningarna. De fortsätter dessutom att vilseleda sina kunder genom att med stor text skriva ”fullkorn” på Nalle Puh kexen när de endast innehåller 12 procent fullkorn. Allt enligt ett pressmeddelande från Konsumentföreningen Stockholm.

    För några år sedan gjorde jag en radiokrönika om marknadsföring till barn. Lyssna på den!

    Skrivet av av Carl @ 14:06

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.