Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Så får handlaren dig att köpa mer
  • För en gångs skull har SvD:s Mats-Eric Nilsson avstått från att räkna e-nummer och i stället läst Jens Nordfälts forskningsöversikt “Marknadsföring i butik” (Liber, 2007). Jag håller med, det är en intressant bok som handlar om hur butikerna utformas för att få dig att handla så mycket som möjligt. Nilsson sammanfattar det viktigaste i sin artikel.

    Meningen är att du ska följa det så kallade kundvarvet, antingen medsols eller motsols beroende på hur entrén är placerad. Grundtanken är att du för att få tag i det du söker ska exponeras för så många andra varor som möjligt längs vägen. Ju fler du ser desto mer tenderar du att köpa.

    Längs kundvarvet, som i en livsmedelsbutik löper utmed lokalens periferi, finns många av de produkter som butiken säljer mest av – som kött, mejerivaror och det frysta sortimentet. De varumärken som finns på denna butikens huvudled blir ihågkomna i större utsträckning än andra, vilket är guld värt för den som vill förändra ditt beteende på kort och lång sikt. Särskilt lönsamma och hårt marknadsförda varor exponeras därför på de hyllgavlar som finns längs kundvarvet.

    Dessutom tänker de flesta butikschefer så här:

    • Använd utrymmet strax innanför entrén till sådana produkter som lockar till impulsköp och påverkas av utseende och doft, som frukt och grönsaker, nygräddat bröd eller blommor.

    • Avsätt så mycket hyllutrymme som möjligt till de varumärken som säljer bra. Inom branschen talar man om “ansikten”, vilket betyder förpackningar. Många ansikten bredvid varandra ökar kundens köpbenägenhet.

    • Tillåt inte glipor i de långa gångar som finns i butikens mitt eftersom kunderna då lätt kan smita emellan. Undantaget är om gångarna är extremt långa.

    Den ständigt pågående forskningen kring konsumentens beteende blir alltmer avancerad. Minikameror göms bland förpackningarna och antropologer får till uppgift att studera kunderna som om de vore en främmande kultur.

    Ett övergripande syfte är att få dig att överge ditt så kallade scrip t, det vill säga ditt mentala körschema. Om du är alltför hemtam i affären och dessutom är tidspressad tenderar du ju att gå på autopilot genom lokalen. Då är du svår att nå med butikens budskap om nya produkter eller erbjudanden av typen “ta tre istället för en”.

    Exakt var på hyllan en vara placeras kan vara avgörande för om du kommer att välja den eller inte. Guldläget är så kallad tahöjd , strax under ögonhöjd.

    Närmare bestämt är det 15 grader nedanför ögonnivån hos den genomsnittliga kunden.

    Om du tittar runt bland hyllorna kan du med utgångspunkt från tahöjden ganska enkelt lista ut var butikens lönsammaste produkter finns. Ofta är det kedjans egna varumärken som får denna förstklassiga placering, eller något stort och välkänt varumärke som köpt in sig på detta eftertraktade utrymme, skriver han i SvD.

    Jodå, är du medveten om hur butiker planeras kan du kosta på dig ett och annat leende. Vill du undvika de här fällorna rekommenderar jag dig att läsa Jens Nordfälts bok. Den finns på en del bibliotek.

    Andra bloggar om: , , , ,

    Skrivet av av Carl @ 8:04

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.