Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Ersättning vid tågförsening varierar
  • Resor 15.07.2009

    Från och med oktober blir SJ:s ersättningsvillkor vid förseningar sämre.

    I dag ersätter SJ hela biljetten i form av värdebevis men till hösten anpassar man sig till ett nytt EU-direktiv och betalar bara ut 25-50 procent av biljettkostnaden. Ersättningen ges då i kontanter, berättar TT.

    Tågkompaniet, som bland annat kör persontåg i Bergslagen och Dalarna, ersätts redan resenärer som blivit över en halvtimme sena med hela beloppet i pengar, läser jag i DN.

    Veolia Transport har hittills resonerat annorlunda kring förseningar. De ger ingen garanti på varken pengar eller någon form av värdecheckar vid förseningar.

    – Vid förseningar ska vi se till att ordna med kundens anslutningar, erbjuda hjälp så att de kan kontakta omvärlden, och i vissa fall erbjuder vi till exempel hotell. Det är det systemet vi har, säger Gunnar Wulff, divisionschef på Veolia.

    Han berättar att bolaget nu ska se över det nya direktivet och anpassa sig efter det, skriver DN.

    Jag undrar varför SJ valt att sänka sin ersättning till direktivets minimikrav. Så plockar man knappast poäng när de får större konkurrens på de stora tåglinjerna.

    Andra bloggar om: , , , ,

    Skrivet av av Carl @ 6:37

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.