Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Lågprisflygets tillägg upprör
  • Resor 24.07.2009

    På Ryanairs hemsida blinkar just nu billiga sommarerbjudanden för den som funderar på en utlandssemester, läser jag i SvD. Men totalpriset för biljetten kommer med största sannolikhet att stiga, för listan över vad som kostar extra är lång:

    Att ta med sig en väska kostar 220 kronor per resväg, musikinstrument och sportutrustning strax över 300 kronor. Att checka in över internet kostar en hundring, att göra det på plats på flygplatsen det fyrdubbla.

    Bara det faktum att betala resan med Visa-kort kostar extra, 55 kronor per väg, har fått resenärer att reagera.

    I Tyskland har just betalningsavgifter fått konsumentorganisationer att reagera. I en ny dom från hovrätten i Berlin slår man fast att kortavgiften är olaglig.

    ”Ett flygbolag får enbart ta en kreditkortsavgift om det också erbjuder ett väletablerat kostnadfritt betalningsförfarande”, står det i domen som också slår fast att Visa Electron-kort inte är att anse som ett tillräckligt vanlig betalningsmetod.

    Vilka konsekvenser domen får för Ryanair, som är en ett irländskt bolag och som dessutom överklagat domen vidare, är fortfarande osäkert.

    Enligt Jolanda Girzl, enhetschef på svenska myndigheten Konsument Europa, följer man händelseutvecklingen med intresse.

    – Vi får en hel del frågor eftersom många blir irriterade på marknadsföringen då det hela tiden tillkommer kostnader, säger hon till SvD.se.

    Lågprisbolagen har under flera år haft konsumentorganisationernas ögon på sig på grund av sina prissättningar. Sedan 2006 finns regler som säger att alla extra kostnader måste väljas aktivt av resenären och totalprissumman för biljetten måste framgå tydligt.

    – Frågan vad som är en rimlig kostnad har inte varit uppe, men allt som innebär en arbetsinsats kan de ju ta betalt för. Det är ju lite av lågprisbolagens affärsidé, att resenären gör allt själv, säger Jolanda Girzl till SvD.

    Det kanske borde vara så att de avgifter som alla måste betala, till exempel betalningsavgifter, skulle ingå i det pris som fick marknadsföras.

    En god vän. Som skulle resa till Paris, konstaterade att alla extraavgifter gjorde att resan blev i stort sett lika dyr som med SAS lågprisalternativ. Han valde SAS, det blev enklare.

    Andra bloggar om: ,

    Skrivet av av Carl @ 7:16

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.