Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » F-kassan tar inte ansvar för eget misstag
  • När den nu 91-åriga kvinnan för några år sedan skulle söka bostadstillägg bad hon Försäkringskassan om hjälp. Hon tyckte reglerna var för svåra att förstå, och fick hjälpen.

    Senare visade det sig att hon fått för mycket pengar, ett bidrag från en privat fond hade inte tagits med i ansökan, trots att kvinnan redovisat det för handläggaren. Då krävde kassan tillbaka drygt 43 000 kronor, trots att felet var deras. Kvinnan överklagade och har nu fått rätt i Kammarrätten. Det är SvD som berättar om den märkliga historien.

    I domen konstateras att kvinnan bifogat fullständig information om sina inkomster, inklusive uppgifter om understödet från den privata fonden. Det gör att hon inte kan anses ha lämnat oriktiga uppgifter eller missat att lämna rätt uppgifter, anser Kammarrätten, skriver tidningen.

    För mig är det fullständigt självklart att Försäkringskassan ska ta ansvar för sitt eget misstag. Någon förvaltningsrätt ska över huvud taget inte behöva kopplas in.

    Det är regering och riksdag som stiftar lagar, och Försäkringskassan som tolkar regelverket. Om lagar och regelverk är så svåra att förstå att inte ens Försäkringskassans egna handläggare gör rätt, är något fel.

    I det här fallet är det solklart vem som gjort fel. Om den äldre kvinnan själv fyllt i ansökan och gjort fel, hade hon då räknats till gruppen ”fuskare”? Alltså den grupp som regeringen vill jaga med blåslampa.

    Andra bloggar om: , , , ,

    Skrivet av av Carl @ 7:55

  • En Kommentar

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.