web analytics
  • Bil & andra fordon 29.07.2010

    Förra året drog polisen in över 671 miljoner kronor i så kallade ordningsböter, där den största delen kommer från trafikbrott. Beloppet kan jämföras med 285 miljoner kronor år 2005. Orsaken är fler fartkameror och högre bötesbelopp, enligt en artikel i DN.

    Men satsningen på fortkörning möter också kritik.

    – Det är möjligt att det är bra med intäkter till staten, men det kommer inte att göra att vi kommer till rätta med trafiksäkerhetsproblematiken, säger Motormännens vd Maria Spetz till DN.

    Hon tycker i stället att polisen ska satsa mer på att bekämpa exempelvis rattfylleri i stället för att bötfälla bilister och då behövs fler poliser längs vägarna.

    Andra bloggar om: , ,

    Skrivet av av Carl @ 9:01

  • En Kommentar

    • Jerry skriver:

      Så kommenterar jag om Max kommentar angående ”Mobila fartkameror är effektiva” artikeln;
      Meningen är att kontrollera om det finns fortkörare, inte bilister som missbrukar rätten att ha ett körkort!
      Med skyltning som varnar för fartkamera blir det ju inga fortkörare som åker fast….
      I Europa har man dessutom fartkameror vid vägkorsningar, dessa fångar bilister som kör mot rött trafikljus!
      Sedan få man läsa en vis Riverman, 15:23, 29 juli 2010 som skriver så @ Jerry: Jag trodde fartkamerorna fanns för att sänka hastigheten inte sätt ditt så många som möjligt.
      Vad jag förstår så måste man sätta upp skyltar innan en fartkamera eftersom det rör sig kameraövervakning. Fast å andra sidan skulle det inte förvåna mig om man inte har instiftat undantag för fartkameror… Undrar om det inte kommer undantag för all kameraövervakning som genomförs av staten…
      Eftersom det är diskussioner om kameraövervakning eller inte så påpekar jag följande;
      @ Riverman
      ”Jag trodde fartkamerorna fanns för att sänka hastigheten inte sätt ditt så många som möjligt.”
      Fartkamerorna är för att komma åt bilister som bryter mot trafikreglerna!
      Är de så dumma, så få de gärna ta konsekvenserna av att bryta mot trafikreglerna.
      Det rör sig inte om kameraövervakning, eftersom ENDAST lagbrytare aktiverar kameran!
      Har man rent mjöl i påsen, så fastnar man inte på en bild – Det är hastigheten som dödar!
      ”Undrar om det inte kommer undantag för all kameraövervakning som genomförs av staten…”

      Man kan fråga sig hur många som känner till konsekvenserna (räknat i kronor.
      Beloppen gäller för hastigheter på 30-50 väg
      0-10 km 2000 kr
      11-15 km 2400 kr
      16-20 km 2800 kr
      21-25 km 3200 kr
      31-35 km 3600 kr
      31-40 km 4000 kr

      Roland skriver ( http://www.kriminal.se/?p=578);
      Fartkameror är det naturliga svaret på att vi människor är dåligt lämpade för att utföra trista saker som att tugga landsväg. Vi kommer att göra fel och orsaka olyckor oavsett fart helt enkelt. Att därför välja att fokusera på konsekvenserna av en olycka tycker jag är sunt. En olycka som sker i 70 i stället för 90 ökar möjligheterna att överleva, slippa allvarlig skada och kanske tillochmed slippa skada alls.

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.