web analytics
  • Elmarknad 02.07.2011

    De runt 1 miljon svenska hushåll som inte valt elhandlare och därför har ett så kallat tillsvidarepris har sedan 2008 tillsammans förlorat omkring 8 miljarder kronor. Det skriver Energimarknadsinspektionen (EI) i ett pressmeddelande som också refereras av TT i en notis i många tidningar.

    Det handlar om de kunder som inte aktivt valt elavtal. Då får de automatiskt ett så kallat tills-vidareavtal som i snitt är cirka 30 till 35 procent dyrare ån det billigaste avtalet. Under juni kunde konsumenter i villa teckna avtal om fast pris 1 år till i genomsnitt 113 öre per kWh och fast pris 3 år till 111 öre per kWh. Det rörliga priset var i genomsnitt 104 öre per kWh och tillsvidarepriset 136 öre per kWh, enligt EI.

    Det finns bara en part som tjänar på tills-vidareavtal, Elbolagen. De har därför inget incitament att upplysa sina kunder om att det finns mycket billigare alternativ.

    De svinaktigt dyra tills-vidareavtalen borde förbjudas. I stället skulle alla som inte väljer automatiskt få rörligt elpris, som med få tillfälliga undantag varit billigast.

    Det skulle gynna kunderna på flera sätt. Dels är rörligt pris billigare, dels skulle elbolagen få incitament att informera om andra avtalsformer.

    Andra bloggar om: , , , , , , ,

    Skrivet av av Carl @ 8:56

  • 9 Kommentarer

    • Bengt Lindahl skriver:

      Instämmer. Skrev själv på ett 1-årsavtal med EON. Då det gick ut fick jag ett tillsvidareavtal. Hittade ett billigare alternativ men EON krävde mig på pengar för avtalsbrott. Man hävdade att jag genom att inte svara förlängt mitt gamla avtal. Men det gamla avtalet förlängdes inte utan jag fick ett sämre avtal. Jag har annat för mig än att bråka med EON utan stannar kvar och betalar deras ockerpris. Bengt Lindahl

    • Kundombudsmannen på E.ON här,

      E.ON Försäljning strävar också efter att fler kunder ska göra aktiva val och genom det sänka sin energikostnad, genom aktiv rådgivning på http://www.eon.se, i samtal med kundservice eller när E.ON själva ringer upp kunder som kan tjäna på att byta avtal.

      Tillsvidareavtal debiteras bara när kunden inte själv gör något annat val. Då tillsvidareavtal saknar både uppsägnings och bindningstid kan kunderna byta samma dag. Det ger en något större osäkerhet när E.ON ska köpa in el för dessa kunder, eftersom man inte vet hur länge kunden stannar. Det ger ibland en högre prisnivå än andra avtalsformer, samtidigt som det också finns tidpunkter när E.ONs Normalpris (tillsvidarepris) varit det lägsta.

      Alla avtalsformer innebär olika risker och möjligheter. Det viktigaste är att kunden själv bestämmer helt utifrån sin egen situation. E.ON ger gärna rådgivning och vägledning till sina kunder.

      @Bengt

      Det är verkligen tråkigt att du valt att byta elleverantör och att E.ON inte kunnat konkurrera prismässigt så som jag förstår dig

      Privatkunders avtal hos E.ON Försäljning förlängs med samma avtalsform som man hade tidigare, om du själv inte säger upp det eller gör något annat val hos E.ON. Bryts ett pågående avtal i förtid kan det innebära en kostnad från E.ON.

      Om ditt avtal förlängts med ett tillsvidareavtal tar E.ON inte ut någon kostnad om du bryter det. Tillsvidareavtal har ingen bindnings eller uppsägningstid. Att förlänga med tillsvidarepris gör inte E.ON sedan länge och din beskrivning gör mig därför lite förbryllad.

      Jag hjälper dig gärna att undersöka rimligheten i det besked du fått. Kundombudsmannen når du på 040-25 50 25 eller genom att mejla på kundombudsmannen@eon.se

      Med vänlig hälsning
      Thomas Gustafsson
      Kundombudsman på E.ON

    • Carl skriver:

      Kundombudsmannen på E.ON: Din kommentar är motsägelsefull. Du skriver att ”Privatkunders avtal hos E.ON Försäljning förlängs med samma avtalsform som man hade tidigare”. Innebär det att om man tidigare hade avtal med ett års bindningstid får man automatiskt ett års bindningstid på nytt? /Carl

    • Kundombudsmannen på E.ON här,

      Ett avtal förlängs aldrig utan kundens medgivande. Och det som ligger till grund är det ursprungliga avtalet.

      I nuvarande avtalsvillkor mellan E.ON och privatpersoner finns både uppsägningstid på 30 dagar och förlängningsvillkor om kunden själv inte gör något annat val hos E.ON eller säger upp avtalet.

      Det har alltid framgått i de finstilta villkoren tillsammans med allt annat som rör avtalet mellan kunden och E.ON. Formellt sett är det i sig tillräckligt, samtidigt som det är många som tyvärr inte läser villkoren. Konsumenternas Elrådgivningsbyrå hade inga synpunkter på att E.ON hade förlängningsvillkor, tvärtom så är det ofta förekommande i de flesta branscher. Det man önskade var att E.ON kunde beskriva det på ett något tydligare sätt. Det görs nu sedan flera år tillbaka även på framsidan av avtalsbekräftelsen.

      Vid sidan av informationen på avtalsbekräftelsen informerar E.ON även om detta i ett separat brev innan avtalet löper ut och innan en ny offert skickats. Dessutom nämns det även i offerten inför att kunden ska teckna nytt avtal.

      Det går alltid att diskutera om förlängningsprodukten är den bästa. E.ON har också haft olika genom åren och försöker på bästa sätt lyssna på kundernas önskemål. Tanken med nuvarande förlängning är att det fortsätter vara en avtalsform som kunden valt sedan tidigare. Och om kunden inte berättar att han/hon vill ha något annat, tror E.ON att man varit nöjd med den avtalsformen och förlänger därför med samma.

      Med vänlig hälsning
      Thomas Gustafsson
      Kundombudsman

    • Carl skriver:

      Kundombudsmannen på E.ON : Tack för ditt svar, men jag får fortfarande vidhålla min åsikt. De oanständigt dyra tills-vidareavtalen borde förbjudas till förmån för något som är förmånligare för konsumenten. Om det tvingar elbolagen att vara aktiva, desto bättre! /Carl

    • Kundombudsmannen på E.ON här,

      Jag håller med dig om att fler kunder borde göra aktiva val för att sänka sin elkostnad. E.ON kan också bli ännu bättre på att ge råd, sälja in och vägleda. Att förbjuda tillsvidarepris vet jag inte om det är rätt väg. Ett aktivt val kan för vissa kunder vara tillsvidarepris, exempelvis i väntan på rätt tillfälle att binda priset.

      Med vänlig hälsning
      Thomas Gustafsson
      Kundombudsman på E.ON

    • Carl skriver:

      Kundombudsmannen på E.ON: Tills-vidarepris kan aldrig vara ett bra val. Väntar man på rätt tillfälle att binda är nog rörligt pris betydligt bättre. /Carl

    • Kundombudsmannen på E.ON här

      Jag håller med dig om att på sikt lönar sig sällan tillsvidarepris och då är det bättre med en annan avtalsform. Rörligt Pris är givetvis också ett alternativ om man väntar på rätt tillfälle att binda. Det finns tillfällen när Normalpriset har varit att föredra. Ett tydligt exempel är de gågna vintrarna där E.ONs Normalpris (tillsvidarepris) varit mycket lägre än det Rörliga Priset enskilda månader. Normalpriset är inte lika känsligt för tillfälliga prisförändringar.

      Rörligt Pris innebär en större risk för kunden eftersom priset varierar från månad till månad. Det tillsammans med varierande förbrukning gör att det blir något svårare att planera sin energikostnad. De stora fördelarna med Rörliga Pris är att det ligger närmast E.ONs inköpspris och har bara en kalendermånads bindningstid.

      I alla lägen bör kunden utgå i från egen situation. Hur aktiv vill jag vara på marknaden? Vilka marginaler har min ekonomi? E.ONs rådgivning och information ska underlätta kundens vardag och beslut.

      Med vänlig hälsning
      Thomas Gustafsson
      Kundombudsman på E.ON

    • […] ett så kallat tillsvidare-avtal som är den dyraste formen av elavtal. Jag har tidigare kritiserat dessa avtal som jag anser vara rena rånet. Oftast, utom vid tillfälliga toppar, är de rörliga […]

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.