Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Fler företag struntar i ARN-beslut
  • Allmänt 27.06.2007

    I vart femte fall som hamnar i Allmänna reklamationsnämnden (ARN) struntar företaget i reklamationsnämndens rekommendation, skriver Dina Pengar.

    Beslut i ARN är inte juridiskt bindande. Företagen brukar ändå följa nämndens rekommendation. Dels riskerar de att hängas ut i olika media, dels kräver olika branschorganisationer att deras medlemmar följer nämndens rekommendationer.
    Om företagen inte följer nämndens beslut kan en process i domstol ofta vara enda utvägen.

    Mängden klagomål mot hantverkare har ökat, enligt Göteborgs-posten. Fram till den 20 juni hade 581 personer klagat hos ARN på hantverkstjänster i sina hem. Motsvarande siffra förra året var 467. Det handlar mest om missnöje med renoveringar av badrum och kök, skriver tidningen.

    En tredjedel av hantverksföretagen väljer att inte följa ARN:s rekommendationer, enligt Dina Pengar. Många av dessa är inte medlem i någon branschorganisation, vilket kan förklara den höga andelen trilskande företag.

    Bankerna är inte heller något vidare på att lystra till reklamationsnämndens rekommendationer. 3 av 10 banker agerar inte i enlighet med ARN:s förslag, skriver Dina Pengar.

    Ett annat företag som står ut och borde skämmas är Ryanair . 16 svenska resenärer har i år drivit ärenden i ARN, eftersom de upplever att de blivit utan kompensation från Ryanair när resan strulat. Kunderna har fått rätt av ARN.

    Andra bloggar om: , , , , ,

    Skrivet av av Carl @ 7:24

  • 2 Kommentarer

    • ewa skriver:

      Har dotter som tävlingsdansar genom privat dansskola.Beställde dyr tävlingsdräkt där inför SM. Dräkten syddes på dansskolan.Resultatet blev i allra högsta grad undermåligt.Klagade omg. blev otroligt oförskämt bemött!!Vände mig så till ARN.Ärendet har legat där sedan maj.inför nästa veckas start i dans erhålls så ett brev från dansstudio……Dotter är inte välkommen tillbaka pga klagomål av dräkt!!

      Vad sägs om detta företag som straffar barn pga reklamation!?

      PS Även hennes danspartner blir drabbad,som blir utan tävlingspartn.DS

    • […] är ett av de få större företag som inte följer utslag i Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Företaget är närmast stamgäst på Råd&Röns […]

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.