Ryanair är ett av de få större företag som inte följer utslag i Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Företaget är närmast stamgäst på Råd&Röns svarta lista över företag som inte följer ARN:s utslag.
Konsumentombudsmannen (KO) vill ha frågan om passagerares rätt till ersättning när flyg ställs in prövad i domstol. Därför biträder myndigheten nu två privatpersoner som drar flygbolaget Ryanair inför rätta för utebliven ersättning. ”Det är en intressant fråga som vi vill ha prövad”, säger KO till SvD.se.
Det är ett par från mellersta Sverige som nu drar Ryanair inför rätta. Mannen och kvinnan skulle flyga från Bryssel till Nyköping när deras flyg ställdes in – Ryanair erbjöd då platser på en annan avgång, men först två dagar senare, uppger KO.
Helt oacceptabelt, menade paret, och tog sig istället med tåg, taxi och hyrbil till Nyköping. Därefter krävde de flygbolaget på ersättning för de kostnader som uppstått och de utlägg som de haft.
Ärendet har redan prövats i Allmänna reklamationsnämnden, som gav paret rätt. Trots det har de ännu inte fått någon ersättning – och därför väljer KO nu att biträda paret i rättsprocessen, enligt SvD.
Även DN har en artikel om KO:s aktion.
Andra bloggar om: Ryanair, KO, Konsumentverket, Allmänna reklamationsnämnden, ARN
[…] (ARN). Bolaget har flera år hamnat på Råd&Röns svarta lista över bolag som inte följer ARN:s rekommendationer. KO har till och med beslutat dra Ryanair inför rätta, i ett fall där […]
[…] höstas beslöt konsumentombudsmannen (KO) att dra Ryanair inför rätta. Ärendet handlar om ett svenskt par som vägrades ersättning sedan deras […]
[…] följer Allmänna reklamationsnämndens utslag är en följetong här på bloggen. KO har också tröttnat på bolagets konstrande och har dragit dem inför […]