Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Postboxar skapar ny bedrägeriform
  • Skojare & bedragare 19.05.2009

    Jag har tidigare bloggat om att posten gärna vill se postboxar i alla flerfamiljshus. Det blev inget obligatorium men nu läser jag i Sydsvenskan om att boxarna skapat en ny bedrägeriform.

    Minst tre personer i samma trappa är offer för en ny bedrägeriform. Mobiltelefoner och tv-spel har beställts i deras namn, till deras adresser. Postboxen i entrén har vittjats på godset. Bara fakturor har lämnats kvar, skriver tidningen.

    Kläder, tv-spel, dataspel och mobiltelefoner har beställts i deras namn, till deras adresser.

    En del av de beställda sakerna har de boende hittat i sina fack i entrén. I andra fall har beställaren uppenbarligen hunnit först – och vittjat lådan.

    – Jag fick ett brev från Upplysningscentralen. Ett telefonbolag hade begärt kreditupplysning för ett abonnemang, säger Maria Sandberg som är sekreterare i föreningen.

    Hon ringde telefonbolaget. Det visade sig att sim-kort redan var levererat och att det hade ringts för 900 kronor. Abonnemanget är nu hävt, men fakturan är obetald.

    Hela fastighetsboxens front kan öppnas med en nyckel. Föreningen har satt upp varningsbrev i trappan och misstänker att fler kan ha blivit drabbade utan att veta om det. Det finns inga brytmärken eller andra skador på boxen.

    – I de fall gärningsmannen har lyckats få sina värdesaker kommer väl inkassokraven snart, säger Pernilla Håkansson.

    Bedragaren måste dels ha fått tag i identiteter på boende i trappan, dels fått tillgång till portkoden och dels på något sätt ha tagit sig in i fastighetsboxen – som uppfyller alla branschens säkerhetskrav, enligt Sydsvenskan.

    Andra bloggar om: ,

    Skrivet av av Carl @ 8:14

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.