Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Konssumentåret 2007 – Köttfusk, farliga leksaker, sms-lån och en minister som inget gör
  • Allmänt, Krönikor 30.12.2007

    Så här i årets slutskede gör jag som alla andra journalister – försöker summera året inom de frågor som jag skriver om. Gräver i minnet och försöker rangordna de frågor som gett mest eko, i media och bland konsumenter.

    Årets största fråga var troligtvis Icas köttfusk. Åtminstone berörde det mig djupt. Svt-programmet Uppdrag granskning avslöjade att några av Sveriges största Ica-butiker sytematiskt flyttade fram datummärkning, på bland annat köttfärs.

    Ica-ledningen tog på sig sina mest upprörda ansikten, beställde inspektion från utomstående granskare och kallade alla Ica-handlare till ett stormöte. I övrigt gjorde de allt för att påskina att det var fråga om några enstaka undantagsfall. Dumt gjort.

    Det visade sig att fusket var utbrett, och inte bara gällde Ica, utan även Axfood och Coop. Men allt mer tyder på att fuskkulturen sitter i väggarna hos Ica.

    Larmen om farliga leksaker har duggat tätt under året. Leksakstillverkaren Mattel har återkallat stora mängder leksaker vid flera tillfällen. Gemensamt för dessa leksaker har varit att de är märkta med EU:s säkerhetsmärkning CE. Det får åtminstone mig att undra vad CE-märkningen är värd. Ingen extern granskning sker, det är upp till tillverkarna att själva uppge att varorna är säkra genom att sätta dit ett CE-märke.

    Sms-lånen är en sorglig historia. Denna moderna form av ocker går inte att stoppa med existerande lagstiftning eftersom den är föråldrad. Lagstiftningen gjordes vid en tid då dagens utveckling inte kunde förutses. Regeringen har lovat ändrad lagstiftning och vi får se hur det går och hur den kommer att se ut. Att det kommer krav på en riktig kreditprövning verkar dock vara klart.

    En annan trist historia är vår konsumentminister. De flesta svenskar vet nog inte ens att hon heter Nyamko Sabuni, jämställdhets- och integrationsminister. Det kanske inte är så konstigt, hon har inte gjort många knop i sin roll som konsumentminister.

    Vad jag kan se har hon svarat på ett par frågor i riksdagen och tagit emot en utredning som beställdes av den förra regeringen. I början av året invigde hon Konsumentverkets nya lokaler i Karlstad och passade då på att ge beskedet att några extra pengar, för att bygga upp det sargade verket på nytt efter flytten, blir det inte. Konsumentverket ska dessutom inte bedriva något opinionsbildande verksamhet, sa hon.

    Hon hann också med en blixtvisit vid konsumentdagarna i Tylösand, höll ett tal i allmänna ordalag, och gav några av sina få intervjuer. Hon betonade konsumenternas egenmakt, vilket verkar betyda att vi får ta hand om oss själva, kanske med hjälp av konsumentorganisationer.

    Under året har det alltså inte hänt mycket inom konsumentpolitiken. Nyamko Sabuni ger snarast intrycket av att ha dragit nitlotten när ministerposterna fördelades.

    Men det finns saker som hon borde ta tag i. För att nämna en, borde hon se till att komsumentlagstiftningen gäller även då du tecknar ett el- eller mobilabonnemang på gatan eller i ett tillfälligt försäljningsställe i ett köpcentrum. Som lagstiftningen ser ut i dag är du helt rättslös.

    Inlägget är pingat på intressant.se.

    Andra bloggar om: , , , , , , , ,

    Skrivet av av Carl @ 6:59

  • 2 Kommentarer

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.