Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Pension
  • Anfall är bästa försvar. Det konstaterar Jonas Brodd på PPM-doktorn som tycker det är bra köptillfälle i PPM-portföljerna efter den senaste tidens kraftiga börsfall, läser jag i SvD. Även TT har en artikel om spelpengarna.

Från den 9 december kommer det in nya pengar på svenskarnas PPM-konton. Totalt ska drygt 27 miljarder kronor placeras. Pengarna placeras i de max fem fonder som spararna senast valt. I snitt har varje sparare drygt 5 000 kronor med ett maxbelopp på cirka 9 000 kronor.

Beloppets storlek bestäms av inkomsten i fjol. Även om PPM-pengarna bara utgör en liten del av den totala pensionen så har också den delen krympt. Den genomsnittliga PPM-fonden har sedan årsskiftet backat med närmare 30 procent, enligt tidningen.

Jag har egentligen aldrig förstått varför vi ska vara tvungna att spela med en del av våra pensionspengar. Jag har en stark misstanke om att det beror på en nyliberal tanke om att tillföra mer pengar till börsmarknaden. Tillväxt är allt! Men lycka till, går det åt skogen beror det inte på någon annan än dig själv!

Andra bloggar om: ,

• Nästa år får alla pensionärer sänkt skatt. Sänkningen varierar mellan 90 och 670 kronor i månaden, rapporterar DN.

Det är Institutet för Privatekonomi Swedbank som tagit fram siffrorna. Den skattesänkning som är särskilt riktad till dem som har pensionsinkomster sker genom att grundavdraget höjs.

Sänkningen blir störst, 350 kronor i månaden, för dem som har en pensionsinkomst på 6 000 kronor i månaden. Sänkningen trappas sedan av i takt med att inkomsten stiger så att de som har en inkomst på 28 000 kronor i månaden får en sänkning med 90 kronor i månaden.

De som har över 30 000 kronor i pensionsinkomst drar ingen nytta alls av det höjda grundavdraget. Trots det får de den största skatte-sänkningen, 670 kronor i månaden. Det beror på att gränsen för när man ska betala statlig skatt höjs från 28 400 kronor i månaden till 31 700 kronor i månaden, skriver DN.

Jag tycker fortfarande att det är oanständigt att pensionärerna får betala högre skatt för samma inkomst. Att fler, inte minst pensionärer, också tycker så lär allianssen få erfara i nästa val.

• Nåldyna Pensionärerna ska få sänkt skatt, lovar alliansregeringen, något som rapporteras i de flesta medier.

Skattesänkningen för de fattigaste pensionärerna ger drygt 200 kronor mer i månaden, berättar Ekot. För de pensionärer som tjänar mellan 11 000 och 30 000 i månaden betyder skattesänkningen cirka 80 kronor mer i månaden.

Det kan jämföras med jobbskatteavdraget som om regeringen genomför det tredje steget från och med nästa år innebär uppemot 1 500 mer i månaden för dem som arbetar med en inkomst på 28 000 i månaden.

Det betyder alltså att skatteklyftan mellan pensionärer och de som fortfarande jobbar ökar ytterligare. Jag som alltid trott att pension är uppskjuten lön, inte välgörenhet från statens sida.

• Bristande kunskap eller intresse för den framtida pensionen gör att hundratusentals svenskar riskerar att bli fattigpensionärer. Boven i dramat är för snårig information, enligt en artikel i Sydsvenskan.

– Det blir bättre om två år. Vi kompletterar det orangea kuvertet med tjänstepensionen, lovar Bo Könberg, som ansvarar för den nya myndighet som ersätter Premiepensionsmyndigheten, PPM, år 2010.

Bara en av sex svenskar förstår sig på hur tjänstepension, premiepension och inkomstpension fungerar. Lika många säger sig ha litet intresse för pensionsvalet. Det visar en undersökning från fackförbundet Unionen.

Enligt undersökningen kände till exempel inte ens hälften till den statliga Premiepensionsmyndigheten PPM, som skickar ut det orangea kuvertet varje år.

– Undersökningen visar på allvarliga problem med pensionsinformationen. Dagens pensionssystem förutsätter aktivt intresse och engagemang baserat på kunskap om de valmöjligheter som finns. Hundratusentals riskerar en riktig kalldusch på pensionsdagen, säger Mari-Ann Krantz, förbundsordförande i Unionen.

Ett problem rapporten pekar på är att det idag är krångligt att få information om hur den samlade pensionsbilden ser ut.

PPM ger information om premiepensionen i det orange kuvertet, information om avtalspension eller tjänstepension fås hos arbetsgivaren eller fackförening medan information om privat pensionssparande ges av respektive bank eller försäkringsbolag.

Undersökningen visar också att det är bland de yngsta, under 35 år, som ointresset är som störst för pensionsfrågor. Det är allvarligt, enligt Unionen, eftersom möjligheterna att påverka den framtida pensionen är störst tidigt i arbetslivet, enligt Sydsvenskan.

Andra bloggar om: ,

• Sedan flytträtten för pensionskapital återinfördes i maj har förfrågningarna om att flytta pensionspengar strömmat in till en del banker och nätmäklare, skriver Sydsvenskan. Men att byta bolag har i praktiken visat sig vara lättare sagt än gjort. Långa handläggningstider sätter käppar i hjulen och flera tusen sparare står nu i kö i väntan på att få flytta sina pengar.

Sedan flytträtten återinfördes har bankerna, försäkringsbolagen och nätmäklarna kämpat om pensionsspararnas pengar.

Hur lång tid en flytt tar varierar kraftigt mellan de olika bolagen. En del bolag säger sig handlägga ärendena omgående medan andra räknar med att det kan ta uppemot tre till fyra månader att genomföra – under förutsättning att det framgår av avtalet att flytträtt erbjuds.

En del bolag har nämligen olika begränsningar i flytträtten vilket tar tid att reda ut i samband med en flytt, enligt Sydsvenskan.

Tidningen har också en faktaruta om flytträtten.

Andra bloggar om: ,

• Officeren Ivar Eliasson stämde staten för att ha fått för låg pension. Stockholms tingsrätt höll inte med, berättar DN. Den pensionerade officeren har fått hjälp av Sveriges Pensionärers Riksförbund (SPRF) för att driva sin sak.

Tvisten mellan SPRF och Arbetsgivarverket gäller ett avtal som skrevs 1974. Bråket handlar om hur pensionerna ska räknas upp. Pensionärsorganisationen hävdar att pensionen ska höjas enligt konsumentprisindex.

Arbetsgivarverket hävdar att ska räknas upp med basbeloppet. Så har det varit sedan början av 1990-talet, när uppräkningen ändrades för att den statliga avtalspensionen skulle värdesäkras på samma sätt som den allmänna pensionen.

Stockholms tingsrätt kom fram till att staten inte gjorde fel när värdesäkringen ändrades.

– Vi ska nu läsa domen och sedan får vi ta ställning till om vi ska gå vidare till Arbetsdomstolen, säger Ivar Eliasson till DN.

• Från den 1:a maj har vi flytträtt för våra pensionspengar. Jag har tidigare berättat om vissa kvarstående hinder och avgifter som kan bli höga.

Nu har DN en serie artiklar om olika aspekter i samband med flytträtten. Bland annat ger de en ”checklista” om vad du bör kontrollera. De berättar också att det bolag som har de högsta avgifterna, Länsförsäkringar, kommer att sänka dem.

Vi får hoppas att hotet om att vi ska rösta med fötterna gör att bolagen också börjar sänka sina förvaltningsavgifter. Ett tips kan vara att kolla olika kostnader på Konsumenternas försäkringsbyrås hemsida.

• Flytträtten för pensionspengar, enligt det tidigare förslaget, är nu klubbad, berättar DN.

Men det kan bli dyrt, eller till och med omöjligt att utnyttja den, berättar Dina Pengar.

Ett hinder är att alla anställda inte har flytträtt för sin avtalspension. Privatanställda arbetare har ingen flytträtt i avtalet, efter att förhandlingarna havererade i fjol. Tidigast 2009 väntas flytträtt införas. Inte heller anställda inom kommuner och landsting, avtalspension KAP KL, har obligatorisk flytträtt även om vissa bolag tillåter att spararen flyttar sina pengar.

Höga flyttavgifter, i värsta fall uppemot 8 procent, kommer också att avskräcka från byten. Framför allt kommer det att bli dyrt att flytta relativt nytecknade pensionsavtal, eftersom bolagen har betalat ut höga provisioner till försäkringsmäklare, enligt Dina Pengar.