Bankerna är fortfarande för dåliga på att dokumentera rådgivningen till kunderna. I värsta fall kan lagen sättas ur spel, varnar Finansinspektionen (FI). Anledningen är en ny rapport, som refereras av både DN och SvD.
FI har flera gånger slagit fast att banker och värdepappersföretag inte alltid lever upp till kraven på dokumentation av den finansiella rådgivning som ges till kunderna, skriver SvD.
Nu visar en ny undersökning, som FI gjort i samarbete med forskare på Kungliga tekniska högskolan (KTH), samma sak.
Flertalet bankrådgivare sköter sig. Men av de 359 rådgivare som deltagit i studien så är det tiotals som i något avseende bryter mot kraven.
Per Arne Ström, utredare på FI, påpekar att lagen är till för att skydda konsumenterna mot dålig rådgivning. Men om råden inte finns dokumenterade är det svårt att i efterhand avgöra om de var bra eller dåliga.
– I sista hand riskerar man att lagstiftningen inte fungerar.
Den nya rapporten sätter också fingret på ett annat välkänt problem: att gränsdragningen mellan bankernas rådgivning och försäljning är otydlig. Både kunderna och, kanske än mer anmärkningsvärt, rådgivarna själva känner sig ofta osäkra på vad som är vad. Rapporten visar också att kunderna generellt är mindre riskbenägna än vad bankernas rådgivare tror, enligt SvD.
Andra bloggar om: Banker, Ekonomisk rådgivning, Placeringar
Lämna ett svar