web analytics
  • Detaljhandel 03.04.2008

    Jag har emellanåt anledning att besöka Borlänge. För snart 20 år sedan var jag till och med bosatt där under några månader, med anledning av jobb. Då var fortfarande stadskärnan i stort sett levande. På sistone har vandringar genom stan bara inneburit att konstatera hur många tomma skyltfönster och igenbommade affärer som kommit till sedan sist.

    Anledningen heter troligtvis Cupolen, tutten på heden som det heter i folkmun. Ett köpcentrum i utkanten av stan, med samma innehåll som alla andra köpcentra; stora mataffärer och de stora kedjorna som H&M, Lindex, Hemtex, Duka, Stadium, McDonalds och sliknande. Till skillnad från andra köpcentra saknar dock Cupolen systembolag.

    Men de flesta åker dit när de ska handla. Det har medfört att butikerna i Borlänges stadskärna läggs ner, en efter en. Ett öde som staden delar med många andra städer.

    Etableringen av olika köpcentra har i många fall varit ivrigt påhejade av lokala politiker, som uppenbarligen inte har funderat över följderna. Ökad handel är bra, är mantrat och kommunpamparnas bild har kommit i tidningen när de klippt av invigningsbandet. Att dessa köpcentra utarmar det lokala näringslivet verkar man inte ha slagit dem in. Tomma stadskärnor, utan småbutiker, har blivit följden.

    Men det kanske kan bli ändring. Det som får mig att skriva detta inlägg är en artikel i DN, där det berättar om en ny rapport i projektet ”Handel & Livsstil” som letts av konsultföretagen Centrumutveckling och Docere tillsammans med tolv större handels- och fastighetsföretag.

    Citykärnornas köpcentrum kan få revansch på ytterstadens publikdragande shoppingtempel. Många vill nämligen ha mer liv och rörelse när de handlar, skriver tidningen. Vad som fått trenden att vända är klimatfrågan.

    Klimatfrågan är här för att stanna. Handelns miljöpåverkan diskuteras bland annat när det gäller transporter till och från externa köpcenter. Närproducerat och ekologiskt efterfrågas mer och mer. E-handeln ökar inte minst för hemelektronik och kläder, enligt DN.

    Vad som helst för att vända utvecklingen, tänker jag. Kan miljömedvetenhet ge oss mer levande stadskärnor är det bara bra. Men än är kanske mindre, lokala, butiker med fackkunskap bara en dröm. Men de kanske kommer!

    Andra bloggar om: , , ,

    Skrivet av av Carl @ 14:57

  • En Kommentar

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.