web analytics
  • Detaljhandel 14.04.2009

    Jag har haft frågan uppe förut. Men nu får jag frågan i huvudet igen, efter att ha läst en artikel i SvD. Den handlar om att det går trögt för många köpcentra, eller snarare dess ägare.

    SvD Näringslivs granskning visar att framgångsreceptet köpcentrum har fått sig en rejäl törn, skriver tidningen. Ut- och nybyggnationer av köpcentrum försenas. Det blir svårare att kroka butikshyresgäster. Projekt läggs på is i väntan på bättre tider. En del planerade satsningar kanske inte ens blir av.

    Redan ifjol hade nischen köpcentrum en sämre utveckling än resten av detaljhandeln, enligt Handelns utredningsinstitut, HUI, som granskat ett 80-tal köpcentrum i landet. Försäljningen sjönk under 2008 jämfört med året innan. Ett tydligt trendbrott.

    – Nedgången har gått mycket fortare än vad man hade förutspått, säger Fredrik Kolterjahn, analytiker på HUI.

    Fastighetsägarna har två uppenbara problem, enligt Kolterjahn. Ett är att de har svårt att få finansiering för sina projekt. Det andra är att det kan vara svårt att få butikskedjor att skriva på nya hyresavtal där de binds till en butik under flera års tid, enligt SvD.

    Behöver vi verkligen flera eller större köpcentra? Vill vi ha dem?

    Alla köpcentra ser i stort sett likadana ut. Du hittar i stort sett samma butiker, eller snarare butikskedjor, i alla köpcentra. Små specialbutiker får du leta efter någon annanstans, om de inte lagts ned. Jag kan inte komma på ett enda köpcentra som är unikt på något sätt.

    Låt mig ta ett exempel. Skärholmens centrum, i utkanten av Stockholm hade en unik sak, nämligen sin loppmarknad längst ner i källaren. När folk tänkte på Skärholmen, tänkte de också på loppmarknaden, och omvänt.

    När Centrat skulle renoveras, och byggas till, beslutade fastighetsägaren att slänga ut loppmarknaden. Vad som låg bakom beslutet vet jag inte, men de blev av med en unik sak.

    Nu, när ombyggnaden är klar, innehåller Skärholmens köpcentrum precis likadana butiker som alla andra centra. I utkanten finns visserligen några små butiker som drivs av invandrare och även torghandel. Jag brukar åka dit ibland, för att handla frukt, grönt och lammkött. Men jag går aldrig in i själva köpcentret, det finns ingenting som lockar. Förr brukade jag ta en tur in, för att titta på loppisen.

    Olika köpcentra dödar dessutom stadskärnor, framför allt i mindre städer. Centrum i Borlänge, som jag haft viss kontakt med, är numera i stort sett övergivet. I stället finns köpcentret Cupolen, i utkanten av stan. Jag kan inte förstå hur de lokala politikerna resonerat. Exemplet är inte unikt.

    Köpcentra dödar dessutom små specialbutiker. De har helt enkelt inte råd att hyra in sig där. Jag ser hellre mångfald än enfald, för att använda en sliten klyscha. Dessutom strosar jag hellre omkring inne i stan än i något köpcentrum.

    Andra bloggar om: , ,

    Skrivet av av Carl @ 9:58

  • 3 Kommentarer

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.