Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » KO drar lekportaler för barn inför rätta
  • Jag har flera gånger tagit upp problemet med leksajter och spel för barn där köp av virtuella prylar ingår. Sådana lekplatser kan bli dyra för föräldrarna. Ett grundläggande problem är att barn ibland kan ingå avtal utan föräldrarnas medgivande.

    Nu drar KO två fall, som är principiellt viktiga, inför marknadsdomstol, meddelar KoV i ett pressmeddelande.

    Det rör sig om webbplatserna Habbo hotell och Stardoll.

    I Habbo hotell kan barnen ”umgås” med varandra i olika rum. Ett barn kan inreda sitt rum med virtuella ”möbler”, som kostar pengar. Enligt KO slarvar Habbo med att kontrollera att föräldrarna verkligen har godkänt barnens köp. Enligt lag får barn under 18 år inte ingå avtal utan föräldrarnas medgivande.

    Det andra målet gäller Stardoll, en mötesplats på Internet för ”…tjejer som älskar mode, shopping, inredning och att skaffa nya kompisar”. Som medlem kan barnet skapa och ”styla” dockor med mera. Vissa aktiviteter i spelet är gratis. För att få full tillgång till alla funktioner måste barnet dock köpa till medlemskapet Superstar, skriver KoV.

    I Stardoll får barnet vid upprepade tillfällen uppmaning att köpa medlemskapet. KO tycker att det strider mot förbudet mot marknadsföring till barn, och vill att det prövas rättsligt.

    – Båda exemplen visar hur angeläget det är att skydda barn mot den här typen av affärsmetoder. Här slår man mynt av barns lek, utan att ta hänsyn till lagen, säger Agneta Broberg, stf KO.

    Själv håller jag med, men tycker att det borde finnas ett totalförbud mot försäljning av virtuella ”prylar” på barnens lekplatser, oavsett om det rör sig om spel eller webbplatser.

    Andra bloggar om: , , , , , , ,

    Skrivet av av Carl @ 12:47

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.