I flera nätspel som riktar sig till barn kan man köpa virtuella saker. Jag har tidigare berättat om Tv4-sajten blip.se där man kan köpa låtsasleksaker. Det hade ett barn hade gjort – för 30 000 kronor.
Det senaste exemplet är ett smurfspel där man kan köpa virtuella smurfbär – för 749 kronor. Det hade två barn gjort när de använde spelet under en resa. Föräldrarnas nota slutade på 50 000 kronor, något som uppmärksammades av Sydsvenskan och TT har en artikel i många tidningar. Spelet som lanserats av det amerikanska företaget Capcom var köpt via Apples App Store.
Det senaste fallet slutade med att Apple backade och ser till att föräldrarna får pengarna tillbaka.
Jag har ändå flera invändningar. För det första är priset för de virtuella sakerna vettlöst högt. För det andra undrar jag om barn kan göra dessa inköp, de är för unga för att sluta avtal. Sådana avtal är ogiltiga.
Organisationen Sveriges Konsumenter har liknande invändningar och har anmält Apple till Konsumentverket.
– Det får vara gränser för vad man kan dölja bakom snåriga avtalsvillkor. När jag som förälder laddar ner en ”spelapp” och låter mina barn spela ett smurfspel, så innebär det naturligtvis inte att jag ger dem tillåtelse att köpa tillbehör för ett oändligt belopp, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter, i ett pressmeddelande.
Jag hoppas att Konsumentverket agerar mot inköp i spel riktade till barn. Sådant ska inte förekomma.
Andra bloggar om: Spel, Dataspel, Barn, Apple, Konsumentverket
[…] bloggade jag om det vettlösa i att barn kan köpa virtuella saker i olika spel i datorn eller mobilen. […]
[…] har flera gånger tagit upp problemet med leksajter och spel för barn där köp av virtuella prylar ingår. […]
[…] spel eller appar. Jag har till exempel hävdat att extraavgifter i spel riktade till barn borde förbjudas och berättat att betalning via appar är närmast laglöst […]