Ett varumärke består inte bara av ett namn eller en symbol utan också av hur välkänt det är och vilka associationer man får av namnet eller symbolen. Att bygga upp ett varumärke tar tid men det kan förstöras mycket snabbt.
Ett av de mest kända exemplen är när den stora amerikanska leksakskedjan Toys ”R” Us skulle etablera sig i Sverige. Dålig personalpolitik och antifackliga åtgärder gjorde att många svenskar snabbt fick ett dåligt intryck av namnet.
Det senaste exemplet är sängvaruhuset Sova. I en serie artiklar berättar DN om dåliga arbetsvillkor för de anställda och något som tidningen kallar för en sektkultur. De inte får vara med i facket, trakasseras om de har relationer utanför jobbet och får sparken på stående fot.
I en uppföljande artikel får man intrycket att ledningen insett sitt misstag och nu är redo att teckna kollektivavtal.
Men det är troligen för sent. Människor som läst artiklarna har antagligen obehagliga associationer till företagsnamnet vilket kommer att vidarebefordras till andra. Många kommer att dra sig för att handla där, varumärket är förstört. Som sagt, det kan gå snabbt!
Andra bloggar om: Sova, Sängvaruhus, Företagsnamn, Goodwill
[…] Carls konsumentblogg. Badlands Hyena, Anders […]