Nu ska det bli slut på obehagliga överraskningar när flygbiljetten efter ett otal klickningar på internet ska betalas. I framtiden krävs att alla avgifter och skatter som läggs på priset redovisas i annonser och från början när biljetten bokas, läser jag i DN.
EU-parlamentet har röstat igenom att alla skatter och avgifter som kommer till på biljetten måste visas och specificeras när biljetten annonseras och i början av bokningen.
– Den här regeln bidrar till pristransparens för passagerarna och rättvisa priser. Passageraren har rätt att veta det verkliga priset på biljetten, inklusive skatter och extra avgifter. Det är missledande att göra reklam för en biljett till priset en eller två euro, när den verkliga kostnaden är mycket högre, säger Aruñas Degutis, rapportör i ärendet och medlem av den liberala gruppen Alde i EU-parlamentet.
Nu krävs att priserna från början redovisar biljettkostnader, skatter, flyplats-, säkerhets och bränsleavgifter. Dessutom ska frivilliga tillägg framgå tydligt vid bokningen.
De nya reglerna väntas införas senare i år eller i början av nästa år, skriver DN.
Det är framför allt Ryanair som gjort sig kända för att använda den här strategin. Deras olika tillägg närmar sig det löjligas gräns.
En god vän som skulle resa till Paris konstaterade, efter en stunds arbete, att det var i stort sett lika billigt att flyga med ett av de stora bolagen. Hos Ryanair skulle han, förutom den billiga biljetten, få betala skatter, olika avgifter för att boka, betala, checka in och så vidare. Slutsumman blev alltså betydligt högre. Han valde att resa med det stora bolaget i stället. Då kunde han dessutom resa från Arlanda i stället för att ta sig till Nyköping.
Andra bloggar om: Flyg, Flygbiljett, Lågprisflyg
[…] bloggat om alla tillägg som gör en flygresa med ett lågprisbolag dyrare. Det kan till och med bli så dyrt att det blir i stort sett lika kostsamt att resa med ett ”vanligt” […]
[…] biljettpriser som annonseras inte inkluderar de tillägg som är obligatoriska. Visserligen har EU tagit tag i frågor kring lågprisbolagens marknadsföring, men till dess värstingen Ryanair bättrar sig […]