web analytics
  • Politik 09.02.2011

    Avregleringar brukar motiveras med att priserna ska bli lägre när fler konkurrerar. Men det visar sig inte vara sant. Med ett undantag, telekom, har i stället har priserna rusat iväg, berättar DN.

    Det visar underlag som tagits fram av SCB för en statlig utredning, regelutredningen, som ska undersöka avregleringen inom el-, inrikesflyg-, järnvägs-, post-, taxi- och telemarknaden.

    Till exempel har priserna på järnvägsresor ökat med 125 procent sedan avregleringen 1988. Det är klart mer än den allmänna prisökningstakten som varit 57 procent under denna period. Priset på el-energi har ökat med 86 procent sedan avregleringen 1996, jämfört med den allmänna prisökningstakten på bara 9 procent sedan dess. Lika illa ser det ut för posttjänster som har blivit 80 procent dyrare sedan avregleringen 1993, jämfört med KPI:s ökning på 14 procent, skriver DN.

    Visserligen kan en del av prisökningarna förklaras med ökade skatter på vissa marknader. Men även om hänsyn tas till skatter har priserna på de avreglerade marknaderna ökat snabbare än den allmänna prisutvecklingen, visar SCB:s underlag.

    Att priserna inte har fallit på flertalet områden behöver inte innebära att liberaliseringarna har varit misslyckade, menar SCB. Även service och valfrihet har ett värde, anser man enligt DN.

    Nu kanske det kan bli slut på politikernas tjat om lägre priser som motiv för avregleringar. Det senaste exemplet är väl Göran Hägglunds löften om lägre priser när apoteksmarknaden ”omreglerades”. Hittills har inte heller det löftet infriats, tvärt om.

    Frågan är också hur man ska värdera argumentet om valfrihet. Frihet från att behöva välja kan också ha ett värde. Likaså behöver inte servicen bli generellt bättre, till exempel har det blivit svårare att få tag på vissa mediciner och få reda på var de finns.

    Själv känner jag mig tveksam till många avregleringar och anser att det finns marknader som inte ska avregleras, till exempel de som rör infrastruktur.

    Andra bloggar om: ,

    Skrivet av av Carl @ 8:42

  • 2 Kommentarer

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.