web analytics
  • Många företag med tveksamma försäljningsmetoder gömmer sig i andra länder. Då kan det vara svårt att stoppa deras metoder eftersom det kräver samarbete mellan myndigheter i flera länder.

    Ett av företagen med tveksamma försäljningsmetoder är bilvärderingstjänsten carprice.se. Trots det svenska domännamnet är företaget baserat i Lettland.

    Företaget har annonserat sina tjänster på Facebook. Det ser ut som om det är gratis, men den som fyller i registreringsnummer och klickar på ”fortsätt” får sedan en faktura på mellan 900 och 1250 kronor.

    Men nu agerar den lettiska motsvarigheten till Konsumentverket mot bolaget Carprice. Myndigheten kräver att bolaget tydligt visar priset på webbsidan och tydligt informerar om konsumentens ångerrätt. Bolaget förbjuds att marknadsföra sig som de gör idag. Det skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.

    Det är vanligt med klagomål mot bilvärderingstjänster. Sedan 2015 fram till idag har drygt 4 500 konsumenter hört av sig till Konsument Europa, Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument och de kommunala konsumentvägledarna med klagomål på bilvärderingssajter. Mörkertalet är förmodligen också stort.

    Andra företag som använder liknande metoder som Carprice är Hurmycket.com och Autopriser.net.

    Andra bloggar om: , , , , ,

  • direktreklamDirektreklam är reklam som kommer med posten, adresserad till dig. För sådan reklam fungerar inte en skylt, ”ingen reklam tack”, vid brevlådan. Posten är skyldig att leverera alla adresserade försändelser.

    Men det finns ett enkelt sätt att slippa den typen av reklam. Du kan nixa den, precis som du kan nixa ditt telefonnummer. Tjänsten kallas NIX adresserat. Du ringer bara upp ett telefonnummer och anger ditt personnummer. Sewdab får du hem ett brev med ett svarskort för att bekräfta det hela. Information om hur du gör finns på organisationen SWEDMAs webbplats.

    Andra bloggar om: , ,