Konsumentminister Birgitta Ohlsson har tillsatt en utredning som ska granska konsumentskyddet vid försäljning via telefon. Det skriver Regeringen i ett pressmeddelande som också uppmärksammas av Ekot.
– Idag rör nästan var femte anmälan till Konsumentverket telefonförsäljning och anmälningarna till konsumentvägledarna ökar. Även om många företag i branschen är seriösa finns det tyvärr oseriösa aktörer som riskerar att drabba konsumenter. Vi ser att äldre, personer med funktionsnedsättning och personer med bristande språkkunskaper drabbas särskilt. Det är viktigt att lösa dessa problem, säger konsumentministern i pressmeddelandet.
Äntligen, tänker jag. Det förekommer ett omfattande skojeri vid telefonförsäljning. Folk tvingas in i avtal de inte tror sig ha gjort och kan känna sig tvingade att betala.
En sak som jag hoppas på är att det ska krävas skriftlig bekräftelse innan ett avtal som ingåtts via telefon ska vara giltigt.
Andra bloggar om: Telefonförsäljning, Konsumentskydd, Utredning, Konsumentministern, Birgitta Ohlsson