De stora operatörerna har fortsatt svårt att vinna privatkundernas fulla förtroende. Telia får däremot bäst betyg bland företagskunder, även om skillnaden är liten till de andra operatörerna. Det visar årets undersökning om mobiloperatörernas kundnöjdhet som svenskt Kvalitetsindex genomfört.
Däremot står e mindre varumärkena, Halebop, Vimla och Comviq, i en klass för sig. Där förknippar kunderna sin operatör med ord som ”schysst”, ”enkelt”, ”ungdomligt” och ”trevligt”.
Mest anmärkningsvärt är att operatören Tre placerar sig i botten när det gäller nöjdheten för privatkunder, en bra bit under närmaste konkurrent. Tre hamnar också under gränsen för där kunderna är missnöjda.
SKI pekar ut klagomålshanteringen som ett klart förbättringsområde för branschen. I flera år har andelen klagande kunder varit relativt hög, samtidigt som hanteringen av dessa varit bristfällig. Årets resultat indikerar att så fortfarande är fallet, skriver SKI.
Andra bloggar om: Tre, Comviq, Vimla, Halebop, Tene2, Telia, Telenor, Mobiloperatörer, Kundnöjdhet, SKI, Svenskt kvalitetsindex