Jag har skrivit om det tidigare, men två artiklar som jag läser i DN får mig åter att tänka på saken – hur snabbt det går att förstöra ett varumärke.
Ett varumärke, förutom ett namn och kanske en logotyp som identifierar ett företag eller produkt(-er), återspeglar förtroende. När du ser ett varumärke, som du känner till, får du associationer till kvalitet, pris och leverans. Ett varumärke måste göras känt och ”rätt” förtroende måste byggas upp. Det tar tid och kostar pengar vilket gör att ett varumärke också har ett ekonomiskt värde. Det kan också skyddas.
Den första artikeln handlar om den tyska bilistorganisationen ADAC, som hittills har haft stort förtroende hos alla utomstående. Men det förtroendet har rasat sedan det avslöjats att klubben förfalskat en omröstning om tyskarnas ”älsklingsbil”.
Den andra artikeln får mig att tänka på en drygt tio år gammal skandal, den så kallade Skandiaaffären. Den dåvarande bolagsledningen tvingades avgå sedan det avslöjats att de på ett skandalöst sätt gynnat sig själva på bolagets bekostnad. Skandias varumärke rasade kraftigt på ett par dagar.
Sammanfattningsvis kan jag åter konstatera; Det tar tid att bygga upp ett varumärke men det kan raseras mycket snabbt.
Uppdatering: Jag kunde inte låta bli att småle när jag läste att ledningen för hamburgerkedjan Max i ett e-postmeddelande varnade sina anställda för en oppositionsseger i nästa val. Det ogenomtänkta utspelet lär inte stärka kedjans varumärke, vare sig hos anställda eller kunder. I stället kom raskt ett nytt avslöjande om missförhållanden. I vanliga fall hade nog ledningen fått en uppsträcker från styrelsen, eller avsked, för sitt klantiga agerande. Men eftersom aktörerna tillhör ägarfamiljen, som kunde plocka ut ungefär 100 miljoner i utdelning under 2012, lär det inte bli aktuellt. Du kan läsa mer om historien här, här, här, här, här, här, och här.
Andra bloggar om: Varumärken, Marknadsföring