Jag har bloggat om det förut, dumheterna som följer av ”kriget mot terrorismen”. Skandiabankens system gjorde att Ahmad inte kunde genomföra en betalning till ett tyskt företag. Orsaken var hans förnamn och nu inleder Diskrimineringsombudsmannen en förlikningsprocess, läser jag i SvD.
Betalningstjänsten spärrade automatiskt betalningar om mottagarens namn fanns med på sanktionslistan eller om någon skrivit in ett namn som fanns på listan i meddelandefältet.
Det fick Ahmad att anmäla händelsen till Diskrimineringsombudsmannen (DO). Och nu konstaterar myndigheten att Skandiabanken gjorde fel och indirekt diskriminerade Ahmad.
”Det förfaringssätt som Skandiabanken tillämpade kan framstå som neutralt. Men åtgärden missgynnar särskilt personer med viss etnisk tillhörighet eller religion, eftersom övervägande delen av de namn som finns på sanktionslistan är arabiska eller muslimska”, skriver DO i sitt yttrande.
– Det är klart att de ska följa lagen och se till att de inte medverkar i penningtransaktioner där personer på sanktionslistan är inblandande. Men i lagen står också att förfaringssättet måste vara lämpligt och nödvändigt, och det är där vi menar att Skandiabanken har gjort fel, säger Eva Hagström, jurist på DO, till SvD.se och fortsätter:
– Ahmad var ju kund i banken och godkänd som sådan. När han skrev sitt förnamn i meddelandefältet stoppades han enbart för att någon med samma förnamn finns med på sanktionslistan. Så det var ett väldigt bristfälligt system, skriver SvD.
Uppdareing: Nu har Skandiabanken och Diskrimineringsombudsmannen (DO) ingått en förlikning som innebär att mannen får 40 000 kronor i ersättning, berättar SvD.
Andra bloggar om: Skandiabanken, Kriget mot terrorismen, DO, Diskrimineringsombudsmannen